از علائم سکته قلبی تا جراحی‌های قلبی

 

سکته قلبی چیست و چه علائمی دارد؟

سکته قلبی یا آنفارکتوس میوکارد همان حمله قلبی است که به فرایندی در بدن می گویند که بخشی از عضله های قلب به صورت دائمی از بین می روند. این اتفاق به دلیل کم شدن جریان خون عروق کرونر اتفاق و در نتیجه نارسایی قلبی اتفاق می افتد. عروق کرونر وظیفه خون رسانی به قلب رو دارند. زمانی که چنین اتفاقی برای عروق کرونر می افتد در قلب ایسکمی قلبی رخ می دهد. بسته به اینکه بخش بزرگ یا قسمت کوچکی از عضله قلب درگیر شده باشد سکته قلبی خفیف و یا ایست قلبی رخ می دهد.

علائم سکته قلبی با توجه به آناتومی بیمار ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال در زیر چند نمونه از علائم رایج سکته قلبی را نام برده ایم:

  • درد در قفسه سینه یکی از شایع ترین علائم حمله قلبی است.
  • احساس فشار یا تنگی نفس در قفسه سینه نیز از دیگر علائم سکته قلبی است.
  • تعرق شدید و احساس گرمای شدید.
  • سرگیجه مداوم، احساس ضعف و حالت تهوع
  • احساس تپش قلب یا تاکی کاردی

موارد گفته شده در بالا تنها بخشی از علائم سکته قلبی می باشد، به طور کلی علائم سکته قلبی در زنان و مردان یکسان است. علائم سکته قلبی خفیف نیز مشابه همان علائم حمله قلب است. درد قلب و درد قفسه سینه یا همان آنژین را جدی بگیرید. بهتر است در صورت داشتن یک یا چند مورد از علائم بالا حتما با پزشک خود تماس بگیرید و با وی در مورد علائمی که دارید صحبت کنید. پزشک شما بعد از اینکه شما را معاینه کرد با توجه به معاینه انجام شده و علائمی که خودتان می گویید برای شما آزمایش هایی را تجویز می کند که با انجام دادن آن می توانید از سلامت و ایمنی قلب خود اطمینان حاصل کنید. در نهایت در صورت نیاز اقدام به برطرف کردن مشکل شما خواهد کرد.

علائم سکته قلبی در خواب

  1. عرق کردن به ویژه عرق سرد
  2. احساس درد در فک و گردن و به خصوص در شانه ها
  3. ضربان قلبی تند و نامنظم که به وضوح قابل تشخیص است.
  4. خروپف کردن با صدایی بسیار بلند و و احساس خفگی در خواب

این موارد تنها بخشی از علائمی است که ممکن است هنگام سکته قلبی رخ دهد. بنابراین با ظهور اولین علائم قبل از اینکه دیر شود هر چه سریع تر به پزشک قلب خود مراجعه کنید و از وی مشاوره دریافت کنید.

چه موقع جراحی قلب ضروری است؟

عمل قلب یکی از عمل های بسیار جدی است که ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد. جراحی قلب باز یا همان عمل قلب باز یکی از سخت ترین عمل های قلب می باشد. زمانی که شما دچار علائم بالا شدید و خودتان به بیماری قلب شک کردید باید به پزشک قلب مراجعه نمایید. پزشک قبل از هر چیز علائم شما را مورد ارزیابی قرار می دهد. سپس آزمایش های لازم را برای شما تجویز می کند. یکی از آزمایش هایی که باید انجام دهید اکو قلب است. این آزمایش بسیار ساده است و مانند سونوگرافی انجام می شود. شما باید آزمایش ها را انجام دهید و مجدد نزد پزشک خود بازگردید. نوار قلبی نیز برای بیمارانی که دارای علائم می باشند نیز تجویز می شود. اما تفسیر نوار قلبی را به عهده پزشک خود بگذارید.

بعد از آن با توجه به شرایط بیماری برای شما قرص و داروهایی تجویز می شود. اما در صورتی که نتیجه آزمایش های شما چندان مساعد نباشد احتمالا نیاز به عمل قلب خواهید داشت. به یاد داشته باشید این مقاله صرفا جهت آشنایی شما با علائم و نشانه های بیماری قلبی است. در این مقاله هیچ گونه قرص و دارویی تجویز نمی شود. به طور کلی تا زمانی که شما به پزشک مراجعه نکنید و توسط پزشک معاینه نشوید هیچ ایده ای مبنی بر اینکه بیماری شما چیست وجود ندارد. بنابراین به پزشک خود اعتماد کنید و در سریع ترین زمان ممکن به پزشک خود مراجعه کنید.

آشنایی با برخی از اصطلاحات بیماری قلبی

  • پیس میکر: تنظیم ضربان قلب
  • اکو کاردیو گرافی: اکوی قلبی
  • تاکی کاردی: تعداد ضربان قلب در حالت استراحت
  • رماتیسم قلبی: تغییر دریچه قلب
  • نارسایی احتقانی: قدرت پمپاژ عضلات قلب

در صورت مشاهده علائم سکته قلبی در بیمار خود میتوانید از سراسر دنیا در کمترین زمان و هزینه با بهترین پزشک آنلاین قلب و عروق به صورت تلفنی ومتنی مشاوره شوید و از ایشان غیر حضوری مشاوره بگیرید.

۲/۵ (۵ نظر)

منبع
heart

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا