عوارض واکسن سینوفارم چیست؟ برای چه افرادی بیشتر است؟

مکانیسم اثر و عوارض احتمالی واکسن سینوفارم

هر آنچه که باید درباره عوارض واکسن سینوفارم بدانید

سینوفارم ششمین واکسنی است که توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای استفاده اضطراری تایید شد. این سازمان اطلاعات مربوط به کیفیت، کارایی، ایمنی و عوارض واکسن سینوفارم را به طور کامل ارزیابی و استفاده از آن را برای افراد بالای ۱۸ سال توصیه کرده است.

جالب است بدانید از میان تمامی واکسن‌های تولید شده توسط کشور چین، فقط واکسن کووید-۱۹ سینوفارم یا همان BBIBP-CorV که توسط موسسه تولیدکننده محصولات بیولوژیکی پکن (BBIBP) ساخته شده است، توانست در ۷ می ۲۰۲۱ تاییدیه جهانی دریافت کند. تقریبا حدود ۴ ماه بعد از دریافت مجوز از اداره ملی محصولات پزشکی چین در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰.

پس از آن بود که ۴۲ کشور دیگر از جمله مجارستان، ونزوئلا و سریلانکا استفاده از این واکسن را تایید و شروع به واردات آن کردند. کشور ما نیز پس از یک سال تاخیر در واردات واکسن بالاخره در تابستان امسال اقدام به واردات حداقل ۱۰۰ میلیون واکسن سینوفارم کرد. تا الان، آژانس دارویی اروپا (EMA) استفاده از این واکسن برای کشورهای اروپایی را تایید نکرده است.

شرکت  BBIBPاز فناوری غیر فعالسازی ویروس کرونا (SARS-CoV-2) برای تحریک پاسخ ایمنی استفاده کرده است. تا الان تحقیقات زیادی در مورد برخی از عوارض جانبی رایج واکسن سینوفارم که در آزمایش‌های بالینی رخ داده‌اند و بحث‌های پیرامون ایمنی واکسن انجام شده است. در این مطلب به جزئیات بیشتر آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مکانیسم اثر واکسن سینوفارم

در اصل واکسن سینوفارم حاوی همان ویروس SARS-CoV-2 است که در اثر مجاورت با یک ماده شیمیایی به نام بتاپروپیولاکتون ضعیف شده و دیگر قدرت بیماری‌زایی ندارد. این ماده شیمیایی به ماده ژنتیکی ویروس متصل می‌شود و از تکثیر آن و ایجاد بیماری کووید-۱۹ (COVID-19) جلوگیری می‌کند.

در این واکسن‌، پروتئین سطحی ذره ویروس دست‌نخورده نگه‌داشته می‌شود تا بتواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند. این واکسن همچنین حاوی یک ماده کمکی یا ادجوانت به شکل هیدروکسید آلومینیوم است. ادجوانت‌ها به تقویت پاسخ ایمنی بدن در برابر واکسن‌ها کمک می‌کنند.

اثر واکسن سینوفارم

هنگامی که فردی دوز اول واکسن سینوفارم را دریافت می‌کند، سیستم ایمنی بدن او ویروس غیرفعال شده را به عنوان عامل خارجی شناسایی می‌کند و آنتی‌بادی‌هایی علیه آن می‌سازد. در نتیجه از این به بعد اگر فرد واکسینه شده متعاقباً دوباره با ویروس کرونا تماس پیدا کند، سیستم ایمنی بدن او یک پاسخ ایمنی قوی‌تر علیه آن ایجاد می‌کند. زیرا از قبل سلول‌های ایمنی آمادگی لازم را پیدا کرده‌اند و آنتی‌بادی زیادی ساخته شده است.

سازمان جهانی بهداشت پس از اطمینان از عوارض واکسن سینوفارم، تزریق دو دوز آن را برای افراد ۱۸ ساله و بالاتر توصیه کرد. طبق مطالعات، فاصله دوز اول و دوم واکسن سینوفارم باید بین ۳ تا ۴ هفته باشد. آژانس جهانی بهداشت ایمنی واکسن سینوفارم و کارایی کلی این واکسن در پیشگیری از ابتلا به بیماری را حدود ۷۸ درصد تخمین می‌زند. اگرچه اشاره می‌کند که داده‌های آزمایشی برای بزرگسالان بالای ۶۰ سال وجود ندارد.

حدودا چند ماه است که نتایج یک تحقیق مهم در کشور سنگاپور، ضرورت تزریق دوز سوم واکسن سینوفارم برای افراد بالای ۶۰ سال را تایید کرده است. براساس این تحقیق مشخص شد که فقط درصد کمی از شرکت‌کنندگان بالای ۶۰ سال پس از تزریق دوز دوم واکسن سینوفارم میزان کافی آنتی‌بادی تولید می‌کنند.

بنابراین، بهتر است از همان ابتدا به افراد مسن نوع دیگری واکسن مانند آسترازنکا یا فایزر تزریق شود. محققان این تحقیق توصیه می‌کنند که برای دوز سوم نیز بهتر است به جای سینوفارم واکسن‌های بر پایه آدنوویروس یا mRNA تزریق شوند. با این حال، افرادی که واکسن کووید-۱۹ سینوفارم را دریافت کرده‌اند، همچنان می‌توانند این واکسن را به‌عنوان دوز سوم واکسن کرونا خود نیز دریافت کنند.

تا به امروز بیش از ۱.۵ میلیارد دوز از این واکسن تزریق و کاملا عوارض واکسن سینوفارم برای همه محققان قطعی شده است. حتی اخیرا امکان تزریق آن برای خانم‌های باردار و نوجوانان ۱۸ تا ۱۲ سال در کشور ما فراهم شده است.

اصولا افراد بالای ۱۸ سال که سابقه واکنش آلرژیک و شوک آنافیلاکسی به هیچ یک از اجزای یک واکسن ندارند، می‌توانند واکسن سینوفارم را تزریق کنند. هنوز تحقیقات برای نشان دادن اثربخشی آن در برابر سویه‌های جدید ویروس کرونا و نوع شدید بیماری کووید-۱۹ در حال انجام است. در ادامه بیشتر در مورد عوارض واکسن کرونا سینوفارم صحبت خواهیم کرد.

جالب است بدانید که برای تهیه واکسن‌های آنفولانزا و هپاتیت B نیز از همان فناوری تولید واکسن سینوفارم استفاده می‌کنند. در واقع این‌ها نیز حاوی ذرات ویروس غیر فعال شده هستند.

اگرچه واکسن‌های mRNA مانند فایزر باید در درازمدت در دمای زیر صفر نگهداری شوند اما واکسن سینوفارم را می‌توان در دمای یخچال ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد نگهداری کرد.

واکسن سینوفارم همچنین اولین واکسنی است که دارای مانیتور ویال واکسن است. برچسبی که با قرار گرفتن واکسن در معرض گرما تغییر رنگ می‌دهد. این مسئله کمک می‌کند تا نظارت دقیق‌تری در مورد بی‌خطر بودن واکسن برای استفاده انجام شود. همه مزایای ذکر شده، زمینه صادرات این واکسن چینی به کشورهای دیگر را تسهیل کرده است.

عوارض جانبی سینوفارم

عوارض جانبی رایج واکسن سینوفارم

این حق شما است که پیش از تزریق هر واکسنی از عوارض جانبی آن مطلع باشید. از طرفی، نمی‌توان انکار کرد که میزان عوارض جانبی همه واکسن‌های کرونا، از فایزر گرفته تا سینوفارم، کمی بیش‌ازحد انتظار است.

داده‌های منتشر شده از یک کارآزمایی بالینی کوچک در مجله معتبر لانست (Lancet) که شامل حدود ۶۰۰ داوطلب بود، نشان داد که واکسن سینوفارم برای تمامی گروه‎های سنی بی‌خطر است. نویسندگان این مقاله گزارش دادند که این واکسن بی‌خطر بوده و عوارض آن توسط شرکت‌کنندگان کارآزمایی به‌خوبی تحمل شده است. شایع‌ترین عوارض جانبی گزارش شده در این کارآزمایی تب و درد در محل تزریق بود.

سازمان جهانی بهداشت پیش از تایید و دادن مجوز اضطراری به این واکسن، داده‌های ایمنی سه کارآزمایی بالینی که شامل ۱۶۶۷۱ شرکت‌کننده برای دریافت واکسن سینوفارم بود را بررسی کرده بود. بیشتر این داده‌ها مربوط به مردان ۱۸ تا ۵۹ ساله بودند. بر اساس این داده‌ها، شایع‌ترین عوارض واکسن سینوفارم عبارتند از:

می‌توان گفت عوارض واکسن سینوفارم مشابه سایر واکسن‌های مجاز علیه کووید-۱۹ است و شدت اکثر آن‌ها خفیف تا متوسط ​​است. در مورد عوارض دوز دوم واکسن سینوفارم نیز می‌توان به این موارد اشاره کرد. البته گزارش‌هایی از عوارض پوستی واکسن سینوفارم مانند خارش یا قرمزی پوست نیز دریافت شده است. عوارض دوز سوم واکسن سینوفارم نیز به همین ترتیب است.

عوارض جانبی جدی واکسن سینوفارم

جالب است بدانید که سازمان جهانی بهداشت در میان گزارشات دریافت شده، دو عارضه جانبی جدی را نیز شناسایی کرد که احتمالاً با تزریق واکسن مرتبط بودند. اولی حالت تهوع شدید و دومی که شامل اختلال عصبی نادر به نام آنسفالومیلیت منتشر حاد (شامل التهاب مغز و نخاع) است! همچنین یک مورد تشخیص ترومبوز (لخته شدن خون) در گروه دریافت‌کنندگان واکسن وجود داشت.

جالب است بدانید که از زمان عرضه واکسن در چین، تعدادی از واکنش‌های جانبی جدی زیر نیز مشاهده شده است:

به‌همین‌دلیل، سازمان بهداشت جهانی تصمیم گرفت که پس از دادن مجوز اضطراری نیز عوارض واکسن سینوفارم را دنبال کند.

در قالب داده‌های ایمنی جمع‌آوری‌ شده در طول عرضه واکسن توسط چین، معلوم شد که در میان ۵.۹ میلیون نفری که تا ۳۰ دسامبر ۲۰۲۰ واکسن را در چین دریافت کرده بودند، ۱۴۵۳ عارضه جانبی گزارش شده بوده است. این عوارض جانبی بیشتر شامل واکنش‌های پوستی موضعی قرمزی و تورم در محل واکسیناسیون بودند. همچنین ۲۰۲ مورد تب که ۸۶ مورد آن تب شدید بود و ۱۱ مورد عوارض عصبی نیز اعلام شده است.

عوارض شایع سینوفارم

با افزایش آمار تزریق واکسن سینوفارم در کشور چین، داده‌های ایمنی از ۱.۱ میلیون دوز واکسن سینوفارم که به افراد مسن ۶۵ سال به بالا تزریق شده بودند نشان دادند که شایع‌ترین عوارض واکسن سینوفارم شامل موارد زیر هستند:

هیچ عارضه جانبی جدی برای این گروه سنی گزارش نشده است.

معمولا متخصص عفونی توصیه می‌‌کنند که برای کاهش عوارض واکسن سینوفارم باید مایعات زیادی مصرف کرد. درشرایطی‌که تب به بیش از ۳۸.۵ درجه برسد یا تحمل سایر عوارض برای فرد غیر ممکن باشد، می‌توان از استامینوفن ۳۲۵ یا ۵۰۰ استفاده کرد. اگر تاثیر آنچنان نداشت می‌توان در مرحله بعد از ناپروکسن ۵۰۰ استفاده کرد.

بهتر است بدانید که استفاده از انواع داروهای ضد درد و ضد التهاب قبل از تزریق واکسن سینوفارم در کاهش اثربخشی آن موثر است. اگر قابلیت تحمل عوارض واکسن سینوفارم را دارید، توصیه می‌کنیم بعد از تزریق نیز از مصرف بی‌دلیل این داروها اجتناب کنید.

اگر بیش از ۳ تا ۵ روز بعد از تزریق واکسن همچنان یک یا چند مورد از این عوارض همراه شما بودند، باید به پزشک مراجعه کنید.

هنوز بحث‌های زیادی پیرامون این واکسن به دلیل کمبود اطلاعات دقیق از ایمنی، اثربخشی و عرضه اولیه واکسن وجود دارد. جالب است بدانید که سازمان‌ها و ناظران اصلی دارو در جهان یعنی آژانس دارویی اروپا (EMA)، سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) و آژانس نظارتی داروها و محصولات بهداشتی بریتانیا هنوز واکسن سینوفارم را بررسی و تایید نکرده‌اند.

با این حال، تاییدیه سازمان جهانی بهداشت به دنبال تلاش‌های آن برای گسترش واکسیناسیون در جهان به نوعی قابل اطمینان است. اما این مسئله نباید باعث نادیده گرفتن عوارض واکسن سینوفارم شود.

گفتگوی آنلاین با متخصص عفونی

طبق گزارشات، تا الان کمتر از ۱۰۰ نفر در کشور ما در اثر عوارض تزریق واکسن فوت کرده‌اند. اگرچه این تعداد مرگ در مقایسه با بیش از ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تزریق شده قابل چشم‌پوشی است اما باید دقت کرد که بیش از ۹۰ درصد واکسن‌های تزریق شده در کشور ما از نوع سینوفارم بوده است!

اگر با گذشت ۷۲ ساعت از تزریق اول یا دوم همچنان درگیر عوارض واکسن سینوفارم بودید، باید با پزشک مشورت کنید. درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از دکتر عفونی انلاین پذیرش ۲۴ مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید. مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های بهترین دکتر عفونی آنلاین برای درمان استفاده کنید.

۲.۹/۵ (۱۵ نظر)

منبع
www.who.intwww.pharmaceutical-technology.comhealthwaymedical.comwww.parkwayshenton.comwww.medicalnewstoday.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
266 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امین
امین
1 روز قبل

راهکار شناخته شده کم کردن عوارض واکسن
خواب خوب و کافی است مغز از ساعت ۱۰ تا ۲ شب خودشو بازسازی میکننه
ترتیبی بدید اون ساعت خواب باشید

امیر
امیر
5 روز قبل

اینایی که بعد از واکسن الرژی گرفتن
حتما از دمنوش مخلوط گزنه و رزماری استفاده کنن
داروی طبیعی الرژی هست

نارنج
نارنج
7 روز قبل

منم زدم برا هر دو دز واکنش عجیبی که نشون دادم این بود که حدود ۷ یا ۸ ساعت به صورت ناگهانی حالات حملات عصبی داشتم و برای تایم هایی چند دقیقه بیناییم رو از دست دادم برا هر دو تا دز هم اینجوری شدم از اون موقع به بعد چشمام ضعیف شده و مجبورم عینک بزنم

ناصر
ناصر
7 روز قبل

سلام من ۲۰ سالمه از وقتی که واکسن سینوفارم زدم ارنج راستم خیلی درد میکنه بعضی وقتا بی حس میشه مشکل عصبی پیدا کردم ایا شما راهکاری دارین؟

راشین میناخانی
راشین میناخانی
1 ماه قبل

سلام

ریوراکی
ریوراکی
1 ماه قبل

من دوستم چون خودش و خانواده اش واکسن زده بودن هی بمن میگفت تو و خانوادتم بزنین و با حرفش من و خانواده ام چهار دز سینوفارم رو زدیم . از اونموقع تا الان کلی مریضی گرفتیم. خودم مشکل اعصاب پیدا کردم، ریزش موی شدید، زانو درد شدید، سردرد،مشکل حافظه ، استرس ، طپش قلب،مشکلات گوارشی و …. قبل از واکسن این علائم رو نداشتم و از بعدش اینجوری شدم.
حالا با این اوصاف اصلا زنده میمونیم؟!

پارسا حیدری
پارسا حیدری
پاسخ به  ریوراکی
1 ماه قبل

سلام بله عوارض به مرور می رود حجامت عام انجام دهید

حشمت
حشمت
پاسخ به  ریوراکی
1 ماه قبل

بنام خدا حوا هستم فرشته خداوند به بهشت گمشدگان خوش امدید

حاج قاسم افچنگی
حاج قاسم افچنگی
پاسخ به  ریوراکی
15 روز قبل

چهار دز ! چه خبره

آرمیتا
آرمیتا
1 ماه قبل

من از وقتی سه دوز سینوفارم رو زدم موهام به شدت ریزش کرد آزمایش هم دادم هیچ ویتامین کم نداشتم نمیدونم چکار کنم خیلی کلافه و عصبی شدم

پری
پری
1 ماه قبل

باسلام منم سه سال پیش دو نوبت واکسن سینوفارم زدم بازوم ورم کرد و بعد از گذشت سه سال اندازی یه دو نه پرتقال تو بازوم سفت شده و مونده الان احساس سنگینی و بی حسی دارم نمیدونم‌چیکار کنم شما راهکاری دارین

ایکس
ایکس
پاسخ به  پری
1 ماه قبل

اول اینکه باید پیگیری کنی .
ولی سعی کن شب ها زود بخوابی . و از استرس دوری کنی

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط ایکس
محمد
محمد
1 ماه قبل

سلام خانمم ۳۱سال سن داردبدون هیچ سابقه مریزی سکته مغزی کرده کلی ازمایش سیتی اسکن امارا مشخص شده امپول کرونا زده خونش لخته ساز شده حالا قسمت راست بدن فلج تکلم ندارد شماره تلفن من ۰۹۱۴۶۰۹۸۱۷۲

یاسی
یاسی
2 ماه قبل

من دو سه سال پیش واکسن سینوفارم رو زدم دو دوز خودم نمیخواستم بزنم اصلا و خانواده‌امم موافق نبودن که واکسن بزنم اما چون دانش اموز بودم مجبورمون کردن ک خدا ازشون نگذره بعد زدن واکسن تو این سن کم خیلی زود عصبی میشم موهام خیلی پر پشت و دراز بودن اما الان همشون دارن میریزن و موهام نصف شدن استرس و اضطراب و تپش قلب دارم همچنین سردرد همراه حالت تهوع و سرگیجه

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط یاسی
سعید
سعید
پاسخ به  یاسی
1 ماه قبل

سبزی بادرنجبویه و تربچه های قرمز نمیدونم تو شهر شما هست یا نه با وعده شام استفاده کن و همچنین شاهی

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط سعید
هادی
هادی
پاسخ به  یاسی
1 ماه قبل

سلام منم همینطوری هستم دقیقا مثل تو و عوارض تو رو دارم والا من میترسم میترسم از مرگ میترسم خدا به هممون رحم کنه من هم خانوادم واکسن زدن هم خودم

بی نام
بی نام
2 ماه قبل

سلام من ۴۲سالمه بعد از زدن ۲دز سکته مغزی کردم وسعت چب بدنم کامل فلج شد

محب
محب
2 ماه قبل

با سلام.قبل تزریق واکسن سینوفارم به طور کلی مریض نمیشدم،یعنی دفتر چه درمانی ام فقط بخاطر تاریخش عوض میشد ولی بعد تزریق دوز دوم تا الان که۲ساله عوارضی همچون استرس،اضطراب،افسردگی،کسلی،فشارخون،تپش شدیدقلب تا۱۴۶،وز وز گوش و…تجربه کردم خدا نعلت کنه باعث و بانیشو لطفا یک گروه پزشکی مردم نهاد شروع به جمع آوری مستندات کنه تا شاکی بشیم و راه درمان رو پیشنهاد بدن.من حداقل۱۰ نفر از نزدیکان رو با همین علائم مییارم

Ali
Ali
پاسخ به  محب
11 روز قبل

دقیقا معلوم نیست چی بود که به اجبار به ما زدن من نمیخواستم بزنم و شک داشتم به واکسن که اجبار شدید همسرم زدم و سر موضوع نزدن واکسن منو مسخره میکردن که چرا مخالفم

زهرا
زهرا
2 ماه قبل

سلام.
من یک ساله مشکل گردن ودست راست پیدا کردم مجبور شدم کارمو رها کنم
حافظه بدجور خراب شده
و پشت هم با یه ذره باد اشک شدید دارم و سرما خوردگی پشت هم.
نوار عصب
ام ار آی رفتم و هیچی نشون نداد

سارا
سارا
2 ماه قبل

سلام به نظرتون ضعیفی چشم میتونه مربوط به واکسن باشه؟

ایکس
ایکس
پاسخ به  سارا
2 ماه قبل

غیر مستقیم بلی

امیررضا
امیررضا
2 ماه قبل

باسلام بنده ۳۷سالمه بخدا فنر در برابر من کم می‌آورد همه دوستام منو می‌دیدند صلوات می‌فرستادن ازبس محکم بودم از وقتی سه دوز سینوفارم زدم نصف صورت و بدنم لمس میشه
بیماری معده و روده گرفتم یکسره استرس و ضعف دارم دکترای متعصب حرام زاده میگن ربطی نداره مگه تو شش ماه این همه بیماری میاد سراغ ادم

مهران حسینی
مهران حسینی
پاسخ به  امیررضا
2 ماه قبل

سلام

حمید
حمید
پاسخ به  امیررضا
2 ماه قبل

سلام دقیقا من هم مثل شما بودم . دوستام بهم میگفتن عین گراز هستی هیچیت نمیشه .اما از یک ماه بعد از دوز دوم واکسن نابود شدم رفت یه روز خوش به خودم ندیدم .از اون گراز دیگه یه پشه بجا مونده .خدا نگذره از باعث و بانی….

ادی
ادی
3 ماه قبل

من غیر از زگیل تناسلی که پایین تر گفتم نوعی رفلاکس معده بی علامت هم گرفتم هیچ علایمی نداره اتفاقی فهمیدم دکتر میگه کمکم بخاطرش بقیه مریضیا میاد سراغ ادم

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط ادی
فرید
فرید
3 ماه قبل

بعضیا هم بعد از تزریق مشکل نعوذ پیدا کردن

لاریسا
لاریسا
3 ماه قبل

من نمیخواستم واکسن بزنم بابام مجبورم کرد و گفت اگه نزنی جلومونو میگیرن و نمیزارن بریم شهرستان، اون شهرستان کوفتی براش خیلی مهم بود هرچی بهشون گفتم نزنید گوش ندادن و مجبورم کردن بزنم ولی داداشم نزد هیچیشم نشد من دو دوز زدم و الان که دو سال گذشته با اینکه ۲۷ سالمه آرتروز خفیف دارم و زانوهام درد میکنه بیماری پوستیم دارم که نمیدونم چیه از ساق پام شروع شد یه هاله قرمز رنگه که اطرافش حاشیه داره (انگار دورش خط کشیدن) و خارش داره. مامانمم سه دوز زد اونم الان آرتروز داره و خیلی اوضاعش بده در حدی که به سختی راه میره و ژل تزریق کرده ولی فایده ای نداشته جوونم هست همه تعجب کردن که چرا با این سن کمش همچین مشکلی داره. خلاصه خدا لعنت کنه آدم زبون نفهم رو که بخاطر یه مسافرت حاضره خانوادش هر کوفتی رو به خودشون تزریق کنن آخرشم توی راه کسی جلومونو نگرفت برای واکسن، فکر میکرد اگه نزنیم و بفهمن میگن برگردید اجازه ندارید از شهر خارج بشید

بهار
بهار
3 ماه قبل

ببخشینا ولی من غلط کردم واکسن زدم دو سال از زندش میگذره هنوزم جای واکسن درد داره انگار که استخون دستم تمامن تیر میکشه و اصلا نمیتونم کار کنم به سرمم فشار میاره و سردرد میگیرم

ایکس من
ایکس من
پاسخ به  بهار
3 ماه قبل

حتما یک ازمایش چکاب بده دیابت نگرفته باشی یکی از دلایل سردرد دیابت هست

محمد
محمد
پاسخ به  ایکس من
2 ماه قبل

سلام واقعا عوارض داشته

سیمین
سیمین
پاسخ به  ایکس من
28 روز قبل

سلام ،واکسن سینوفارم باعث ناباروری هم میشود

شهاب
شهاب
پاسخ به  بهار
1 ماه قبل

ما خانوادی اینطور شودم

ادی
ادی
3 ماه قبل

منم از وقتی واکسن کرونا زدم دچار زگیل تناسلی شدم و کمر هم شل شده

لاریسا
لاریسا
پاسخ به  ادی
3 ماه قبل

زگیل تناسلی ربطی به واکسن نداره وقتی تعداد شریک های جنسیت زیاد باشه و از کاندوم استفاده نکنی این اتفاق میوفته

ادی
ادی
پاسخ به  لاریسا
3 ماه قبل

میدونم عامل زگیل خودش میکروبه رفتم دکتر گفته سیستم ایمنیت بهم خورده بخاطر واکسن نتوسته میکروبشو نابود کنه زگیل گرفتی همسایمون هم بعد از واکسن استرازنکا بیماری زنا گرفته

مهدیه
مهدیه
پاسخ به  ادی
3 ماه قبل

منم همش استرس اینو دارم که بقیه درمورم فکر بد کنن فکر کنن رابطه جنسی داشتم بااینکه مجردم
خیلی برام عذاب اوره

ادی
ادی
پاسخ به  مهدیه
3 ماه قبل

من یک مشکل معده گرفتم که هیچ علامتی نداشت و اتفاقی فهمیدم تنها علامتش بزاق زیاد دهان بود رفلاکس معده هواست به معدت هم باشه

آرمان
آرمان
4 ماه قبل

خستگی شدید
تپش قلب
ضعف عضلات
التهاب معده و روده و مشکلات گوارشی
درجه حرارت بالا بدن
سر درد
اینا علائمی هستن که من بعد گرفتن کرونا بهشون دچار شدم و واکسن هم نزدم ،خود ویروسه این بیماری ها رو بوجود آورده اما نه کرموزوم داخل ویروس بلکه اون قسمتی که فک میکردن بیماری زا نیست همون قسمتی که تو واکسنا هم بود تو بدن باقی میمونه و باعث بیماری میشه فعلا که ملیونها نفر تو جهان درگیرش هستن و محققا دارن روش کار میکنن فقط باید صبر کرد ببینیم درمانش میاد

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  آرمان
4 ماه قبل

شما زانو درد هم دارید بعد از ابتلا به کرونا؟

گلاویژ
گلاویژ
پاسخ به  ناشناس
3 ماه قبل

شدید پا درد و استخوان درد داریم

شمیم
شمیم
پاسخ به  گلاویژ
2 ماه قبل

من هم ورم زانو گرفتم ازوقتی این واکسن سینوفارم روزدم ۴ دوززدم دیگه تمام رگهای بدنم درد داره بخصوص هردوپام اون توانایی که قبلا داشتم ندارم روزی هزاربار اذیت میشم بامسکن دردپام برطرف نمیشه ما که جوانیمان ازدست رفت لعنت به کرونا وسازنده ش

متین
متین
4 ماه قبل

سلام من نظرات اکثر کاربران رو خوندم چرا الکی و بدون دلیل جو میدین اون عوارضی که شما میگین مال واکسن نیست شما به خودتون تلقین میدین شاید و الانم احتمال داره از یه جای دیگه باشه من خودم زدم و الانم هیچ مشکلی ندارم اتفاقا قدرت ایمنی بدنم رفته بالا لطفا بعضی ها سر کار نذارین ممنون میشم یاحق

ناشناس
ناشناس
4 ماه قبل

من کلا بعد واکسن بدنم قفل کرده

نورا
نورا
4 ماه قبل

سلام هموطنان عزیزی که واکسن زدین من هم سه دز سینوفارم زدم و واقعا پشیمونم چون کلی عوارض منفی داره باید پاکسازی کنید
از مواد خوراکی که خاصیت اسیدی دارند استفاده نکنید
چای،قهوه،نوشابه،آبمیوه کارخونه ای،فست فود، کنسرو ،گوشت گاو و گوساله،کاکائو مصرف نکنید

نمک یددار تصفیه شده و نمک دریا استفاده نکنید از نمک معدنی استفاده کنید

ترب کوهی و اگر در دسترس نبود ترب سیاه حتما بخوریدعناب،سیب،آب سیب،انار،زرشک،گریپ فروت
خیار،خرما،لیموترش،لبو،کدوحلوایی،کرفس،سیر،پیاز کلم بروکلی،فلفل دلمه،بادمجان،لوبیاسبز،هل،زرچوبه،زعفران،آناناس پیازچه،بادام درختی،هندوانه،اسفناج،کاهو،کشمش،شلغم مصرف کنید

گشنیز و جعفری بصورت تازه استفاده کنید مثل سبزی خوردن، باعث سم‌زدایی میشه
ویتامین سی بدن رو با مواد خوراکی طبیعی تامین کنید
ویتامین دی بدن رو بطور طبیعی تامین کنید با نور مستقیم آفتاب البته نه از پشت شیشه
بجای چای دمنوش گیاهی بخورید مخصوصا دمنوش
اسطوخودوس که واقعا عالیه
روزانه یک قاشق مرباخوری اسطوخودوس رو در یک لیوان ماگ با آبجوش دم کنید و درپوش بگذارید بعد از ده دقیقه صاف کرده و بنوشید بدن رو تقویت می‌کنه و از سرماخوردگی‌ جلوگیری میکنه

توخی
توخی
4 ماه قبل

سلام من ی چشم پوستش باهم چسبیده گی داره که نیازه بازباشه

توخی
توخی
4 ماه قبل

سلام

مریم
مریم
4 ماه قبل

من بعدواکسن سینوفارم الرژی سردردسرگیجه بی حالی داشتم هنوزم عوارصش توبدنمه انقدضعیفم کرده که بادبهم میخوره مریض میشم ،واقعاخسته شدم

بهاره
بهاره
4 ماه قبل

سلام من از زمانی که واکسن زدم سرما خوردگی گرفتم سرفه شدید به حدی که نزدیک خفگی بودم
رفتم دکتر ریه دارو مصرف کردم بهتر شدم
اما الان چندماهه به شدت بینیم میگیره یا صبحا پا میشم تمام بالشتم خیسه اینقدر از بینیم اب اومده
اینقدر عطسه میکنم صبحا نمیتونم جلوش رو بگیرم
فک میکنم الانه جونم در بیاد دیگه
تورو خدا اگه کسی شرایطش مثل من بوده و درمان شده کمکم کنه ممنونم

تبسم
تبسم
5 ماه قبل

منم مادربزرگم و شوهرعمم سرطان گرفتن مادربزرگم در عرض ۲۰روز فوت شد
حتی شوهر عمم بیچاره خودش ی شخصیت مهمه هیچکاری نمیتونه بکنه

آریا
آریا
پاسخ به  تبسم
7 روز قبل

پس مهم نیست حتما

ابوالفضل
ابوالفضل
5 ماه قبل

سلام من هم دو سال پیش ۳ دوز واکسن سینوفارم زدم الان درد گردن گرفتم

عباس
عباس
5 ماه قبل

سلام من کچل شدم بعد از زدن واکسن ‍

ممد
ممد
پاسخ به  عباس
5 ماه قبل

داداش همه همینیم! تو رو خدا کسی این پیامو میخونه و راهکاری داره بیاد حرف بزنه اینجا

احمد
احمد
پاسخ به  ممد
1 ماه قبل

سلام به مدت سه ماه یک تیکه طلا را بگذارید داخل یک لیوان آب و صبح زود ناشتا بخورید

ناشناس
ناشناس
6 ماه قبل

سلام من از وقتی واکسن زدم مشکلات جنسی شدید پیدا کردم

علی سینایی
علی سینایی
6 ماه قبل

سلام بعد از زدن واکسن چینی ۹ماه از سال رو سرما و خلت شدید دارم

ارین
ارین
6 ماه قبل

بنده قبل از زدن واکسن سالی یه بار یه سرما خوردگی هم نداشتم ولی از روزی که سینوفارم رو زدم حساسیت پوستی الرژی تورم لوزه به وجود اوردم

چی چی
چی چی
پاسخ به  ارین
5 ماه قبل

بابام مثل شما شده ،از وقتی واکسن زده هردو هفته یکبار سرماخوردگی میگیره ،آرتروز گرفته،رگ چشمش هم لخته تووش جمع شده ،الان هرماه باید بریم دکتر به چشاش آمپول بزنه

ایدا
ایدا
6 ماه قبل

من هم بعد از دوز ۳ سینوفارم دچار خارش التهاب پوستی شدم به شدت ۱/۵ساله درگیرم

ناشناس
ناشناس
6 ماه قبل

این واکسن ها بدن رو اسیدی میکنن در موردش تحقیق کنید مخصوصا انگلیسی بهتره راه خلاص شدن از شر عوارضش موجوده نترسید

محمد
محمد
7 ماه قبل

ما یه گروه تقریبا ۲۰ نفره بودیم در یه کارگاه خصوصی داشتیم کار میکردیم و همه مخالف زدن واکسن ولی مامور بهداشت اومد بهمون اختیار داد اگه واکسن نزنید بیمه شما قطع میشه. همه چی زوریه چه باید کرد

شاهرودی
شاهرودی
7 ماه قبل

سلام بر هم پدر مادرشان لعنت که این کار با مردم کردن زنشان به کوص دادن بیفتند که این کار را کردن
همه را فلج کردن به خدا من از وقتی که واکسن زدم آدمی نیستم زنتان را کایدم

یوسف
یوسف
7 ماه قبل

دو ماه بعد واکسن سینوفارمبازوم درد گرفت که الان یکسال درد میکنه تا کی ادامه داره درمونش چی هست

رضا
رضا
پاسخ به  یوسف
2 ماه قبل

منم بازو سمت چپم درد میکنه بعد از ترزیق واکسن

مهدی
مهدی
7 ماه قبل

من زدم هیچ مشکلی نداشتم چه ربطی داره من قبل واکسنم بی حال بودم ولی درمان قطعی بهتون معرفی کنم حجامت و فصد هست

نغمه
نغمه
8 ماه قبل

باسلام من متاسفانه ۳ دوز واکسن سینو فارم زدم که الان هم طپش قلب ودریچه راست قلبم گشاد شده واز همه مهمتر فیبروم رحمی که باید رحم وتخمدانها تخلیه شود ودرد شدید در ناحیه کمر وافسردگی شدید هم گرفتم علی برکت الله اینها از برکات عظیم این مدیریت گسترده شامل احوالم شد حالا باید راه درمان رایگان شود واقعاً راه به کجا خواهید بردمسئولین!

Nazanin
Nazanin
9 ماه قبل

راستی این رو هم بگم برای بانوان به هم خوردگی قاعدگی رو در پی داشت و همینطور وخیم شدن کیست های داخل بدن. بنده که خودم سندروم روده تحریک پذیر داشتم بدتر شد و کاملا دوره های قاعدگیم برهم خورد. تپش قلب شدید هم که بکنار که خواب برام نمیزاره

Nazanin
Nazanin
9 ماه قبل

نمیگم استرس و فشارات زندگی تاثیری نداره! داره…اما از وقتی واکسن کرونا رو زدم تپش قلب_سر درد_سردی همیشه ی دست و پاها_گرفتگی عضلات و خستگی دیگه چی بگم؟ درسته بیماری هایی مثل سرطان وبیماری های خاص دیگه همیشه بوده اما الان بیشتر شده .خب چه وضعیه. مردن راحته اما الان چرا مریضی زیاد شده؟

سحر
سحر
10 ماه قبل

ایا کسی بعد ازیک سال تزریق واکسن سینی فارم درد پا وارنج وضعف بینایی داره؟!

سروه
سروه
پاسخ به  سحر
8 ماه قبل

من درد بازو به سمت انگشتای دست و درد ران به سمت انگشتای پا دارم

امیر
امیر
پاسخ به  سروه
3 ماه قبل

دقیقا همسرمن هم همچنین مشکلی داره به هردکتری هم رفته جواب نگرفته

سروه
سروه
پاسخ به  امیر
23 روز قبل

منم همینطور هر جا رفتم هیچ جوابی نگرفتم

سعید
سعید
پاسخ به  سحر
5 ماه قبل

سلام من بعد دو سال درد پا و ارنج دست شدیدی دارم یساله تحت درمانم واس روماتیسم اما قول میدم عوارض این کوفتی بود

چی چی
چی چی
پاسخ به  سحر
5 ماه قبل

بله من بابام بعد از تزریق دوز دوم سینوفارم انسداد ورید مرکزی شبکیه پیدا کرد،یک سال بعدش هم آرتروز گرفت
الانم هر ۲هفته یکبار سرماخوردگی میگیره

نارنج
نارنج
پاسخ به  سحر
7 روز قبل

اره من زدم بعدش شدیدا چشمام ضعیف شد

hassan
hassan
1 سال قبل

آیا ریزش مو هم جز عوارض واکسن کرونا هست؟؟

پریا
پریا
پاسخ به  hassan
9 ماه قبل

صدرصد.من بعد از زدن واکسن سینوفارم ریزش شدید گرفتم یکساله دارم دارو مصرف میکنم

یوسف
یوسف
پاسخ به  hassan
7 ماه قبل

بله

یاسی
یاسی
پاسخ به  hassan
2 ماه قبل

اره فکر کنم چون من بعد واکسن تا الان موهام خیلی راحت میریزن و حجم زیادی از موهام رو از دست دادم

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام من یک سال هست که واکسن کرونا رفتم زدن الان خیلی خسته میشم دست هام نمیاد با من زود عرق میکنم لطفا رهنمای کنین

الیکا
الیکا
پاسخ به  زهرا
9 ماه قبل

منم عللئمم شبیه شماست

امیر
امیر
1 سال قبل

باسلام ۳۶سالمه سه دوز واکسن رو زدم
الان بعد چند ماه سمت چپ صورتم با دست چپم و قوزک و پای راستم خواب میره و گزگز میکنه
کی میمیرم؟

سحر
سحر
پاسخ به  امیر
9 ماه قبل

این علائم منم دارم قبلأ نداشتم بعدازاینکه واکسن زدم یک اتفاقات عجیب افتاده تو بدنم از همه مهمترحافظه ام ضعیف شده عجیبه

ثناحقیقی
ثناحقیقی
پاسخ به  امیر
2 ماه قبل

دورازجونت ولی اگه امکان داره یه دکترخون برین

موسوی
موسوی
1 سال قبل

من از وقتی این واکسن آشغالو زدم به کل بگای اعظم رفتم و حالم مثل مرده ها شده از وقتی سوزن رفت تو پوست من یک روزی نبوده سالم باشم همش مریض بدن درد کلا این واکسن گایید مارا

حمید
حمید
پاسخ به  موسوی
9 ماه قبل

من به معنای واقعی کلمه ک…….نم پاره شده .یه روز خوش ندارم .هر روز تو شهرمون داره یه جوان بدون علت سکته میکنه و رحمت خدا میره .نمیدونیم چه غلطی بکنیم .هرجاهم رفتیم نتیجه نگرفتیم

علی
علی
1 سال قبل

سلام چند سال بعد اثر واکسن در بدن از بین میرود؟

الهام
الهام
پاسخ به  علی
6 ماه قبل

نه

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  علی
6 ماه قبل

به طرز زندگی ربط داره هرچی سالم تر زندگی کنید زودتر از بین میره ورزش کنید غذای سالم بخورید و …

مهرداد
مهرداد
پاسخ به  ناشناس
5 ماه قبل

مگه حس ورزشم داریم بعدواکسن؟

محمد
محمد
1 سال قبل

با سلام.من از وقتی ک واسکن سینو فاوم را تزریق کردم هر چند وقت یک بار سرما خوردگی شدید میگیرم با اینکه قبل از تزریق امپول هر ۱۳ الی ۱۴ ماه یک بار اون هم خفیف سر ما میخوردم لطفن منو راهنمایی کنید

مهدی
مهدی
پاسخ به  محمد
10 ماه قبل

سلام مشتی منم اینجوری شدم فقط وفقط امپول کورتون بزن منم همینو میزنم تا حالم خوب میشه

زهراثنامهر
زهراثنامهر
پاسخ به  مهدی
7 ماه قبل

سلام همیشه بزنی یایک بارکافیه

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  زهراثنامهر
6 ماه قبل

نوشابه شیرینی فست فود اب میوه های کارخانه ای نخور مشکلت رفع میشه بجاش میوه های طبیعی و سبزیجات بخور ورزش کن

مهرداد
مهرداد
پاسخ به  ناشناس
5 ماه قبل

بعدواکسن کمردرد گرفتم چطوری ورزش کنم؟

رضاشهسواری آریایی
رضاشهسواری آریایی
پاسخ به  مهدی
6 ماه قبل

من که دردکتفم درکل ناکارم کرده میگم این ازاین بیشتر هم عوارض داره یا همین کتف درده

ترانه
ترانه
پاسخ به  مهدی
5 ماه قبل

این چه راهنماییه آمپول کورتون چرا میدونید چقد خطرناکه؟ خصوصا برای بعضی مریضا منع مصرف هم داره

بهاره سهیلی
بهاره سهیلی
پاسخ به  محمد
7 ماه قبل

دقیقا منم اینجوری شدم

ثناحقیقی
ثناحقیقی
پاسخ به  محمد
2 ماه قبل

سلام عذرخواهی میکنم طبق تجربه هایی که چندماهی توبیمارستاناداشتم به نظرمن حتمادکترخون مراجعه کنید

دکمه بازگشت به بالا