مشکل رایج آب آوردن زانو چگونه درمان کنیم

از پیشگیری تا درمان آب آوردن زانو

وجود کمی مایع در زانوهای انسان یک امر طبیعی است و وجود آن لازم خواهد بود، زیرا این مایع از اصطکاک استخوان‌ها روی یکدیگر جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که آن‌ها چرخش بهتری هنگام حرکت داشته باشند. اما گاهی اوقات تجمع این مایع به‌مقدار زیاد اطراف زانو، باعث مشکلی به‌نام آب آوردن زانو (Knee effusion) می‌شود.

آب آوردن زانو یعنی چه؟

افیوژن زانو زمانی رخ می‌دهد که اطراف مفصل زانو مایعی اضافه جمع شود و تورم زانو را به‌همراه داشته باشد. حال شاید برایتان سوال پیش آید که آب آوردن زانو از چیست که در پاسخ باید گفت علل مختلفی را برای این مشکل می‌توان درنظر گرفت که برخی آن‌ها شامل آسیب‌دیدگی، بیماری‌های زمینه‌ای، ضربه و … هستند.

بنابراین اگر شما در ناحیه زانو دچار درد هستید و زانوی شما متورم شده است، باید به یک دکتر استخوان و مفصل مراجعه کنید تا در ابتدا علت ورم و آب آوردن زانو مشخص شود و سپس برنامه درمانی مناسبی برای شما تجویز شود. فراموش نکنید که برای درمان آب آوردن زانو حتما دکتر با تجربه و ماهری را انتخاب کنید.

علائم آب آوردن زانو چیست؟

با صرف نظر از اینکه آب آوردن زانو در اثر چیست باید گفت که آب آوردن زانو علائم یکسانی دارد که شدت آن‌ها در هرفرد متفاوت خواهد بود. از همین رو در این بخش به پاسخ سوال علایم اب اوردن زانو چیست می‌پردازیم تا با آن‌ها آشنا شوید و در صورت مشاهده هریک از آن‌ها اقدامات درمانی لازم را انجام دهید.

  • تورم: زمانی که زانوی آسیب‌دیده را با زانوی سالم مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که پوست اطراف زانوی آسیب‌دیده پف کرده به‌نظر خواهد رسید. همچنین فراموش نکنید که تورم زانو با درد همراه است.
  • مشکل در حرکت دادن زانو: به‌دلیل تجمع آب در داخل مفصل زانو، شما در خم کردن زانو با مشکل مواجه خواهید شد و زمانی که زانوی خود را خم کنید درد شدیدی را حس خواهید کرد.
  • ناپایداری مفصل زانو: گاهی اوقات اب اوردن زانو به غضروف‌ها و رباط‌های زانو آسیب وارد می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که مشکلاتی چون خالی کردن زانو، پیچ‌خوردگی و قفل‌شدگی زانو را تجربه کنید.
  • خون مردگی: گاهی اوقات افیوژن زانو باعث ایجاد خون مردگی اطراف زانو می‌شود که این خون مردگی می‌تواند ناشی از ضربه و آسیب‌های این چنینی ایجاد شود و در ادامه آب آوردن زانو را نیز به‌همراه داشته باشد.
  • گرم و قرمز شدن زانو: گاهی اوقات ناحیه‌ای از زانو که دچار ورم شده است گرم و قرمز می‌شود که این موارد می‌توانند نشان‌هنده آب آوردن زانو باشند.
  • خشکی زانو: اگر به مشکل Knee effusion دچار شده باشید، نمی‌توانید به‌درستی زانوی خود را خم و راست کنید. همچنین تجمع مایعات در میان مفاصل، بسیار دردناک خواهد بود و همین موضوع باعث می‌شود که از شدت درد نتوانید به‌درستی تحرک داشته باشید.

علت ورم و آب آوردن زانو چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شوند زانو یا سایر مفاصل شما به‌دلیل تجمع آب متورم شوند. در ادامه شایع‌ترین دلایلی که منجر به اب اوردن زانو می‌شوند را بررسی می‌کنیم تا با آن‌ها آشنا شوید.

اب اوردن زانو
اب اوردن زانو

صدمه و آسیب دیدن

آب آوردن زانو در اثر ضربه از شایع‌ترین دلایلی است که می‌توان به آن اشاره کرد. در حقیقت آسیب دیدن هر قسمت از زانو باعث تجمع مایع اضافی در آن ناحیه از مفصل خواهد شد. آسیب‌هایی که می‌توانند به تجمع مایع اضافی در زانو منجر شوند عبارتند از:

  • پارگی رباط، به‌ویژه رباط صلیبی
  • منیسک (پارگی غضروف)
  • شکستگی استخوان
  • فعالیت بیش‌ازحد و تحریک ناشی از آن در قسمت زانو

نقرس

گاهی اوقات برخی از بیماری‌ها نیز منجر به آب آوردن زانو می‌شوند که یکی از این بیماری‌ها را می‌توان نقرس درنظر گرفت. دلیل ایجاد این بیماری، تجمع اسید اوریک است و فرد مبتلا نمی‌تواند این ماده را دفع کند. نتیجه دفع نشدن اسید اوریک در بدن نیز درد مفاصل و آب آوردن زانو خواهد بود.

روماتیسم مفصلی

از دیگر مواردی که می‌توان به آن در پاسخ به سوال اب اوردن زانو به چه علت است اشاره کرد، بیماری روماتیسم مفصلی خواهد بود. این بیماری مزمن با درد، تورم، خشکی و قرمزی همراه است. این بیماری که یک بیمای خودایمن به‌شمار می‌آید باعث التهاب در مفاصل و آب آوردن زانو می‌شود.

عفونت

اگر زانوی شما عمل جراحی شود یا به‌دلیل آسیب‌دیدگی زخمی روی آن به‌وجود آید، امکان عفونت کردن وجود دارد. البته گاهی اوقات ضعف و سیستم‌ایمنی ضعیف نیز باعث عفونت در زانو می‌شوند که در نهایت نتیجه تمام این اتفاقات، اب اوردن زانو خواهد بود.

آرتروز

افرادی که به مشکل آرتروز مبتلا هستند، معمولا آب آوردن زانو و متورم شدن آن را تجربه می‌کنند. درواقع باید متذکر شد که اگر آرتروز به‌دلیل مشکلات سیستم ایمنی باشد، آب آوردن زانو با التهاب مزمن همراه خواهد بود که این مورد درد و سختی بسیار زیادی خواهد داشت.

علت آب آوردن زانو در کودکان نیز می‌تواند هریک از موارد بالا باشد، اما شایع‌ترین دلیل آب آوردن زانو بر اثر ضربه است. بنابراین مراقب کودکان خود باشید تا مشکلی برای آن‌ها پیش نیاید.

نحوه تشخیص آب آوردن زانو

در بخش قبل با علت‌های مربوط به آب آوردن زانو و ورم آن آشنا شدیم. حال شاید برای شما درباره نحوه تشخیص آب آوردن زانو سوال پیش آید و بخواهید بدانید که چگونه باید از ابتلا به این بیماری مطمئن شوید که در پاسخ به سوال باید گفت شما می‌توانید به دکتر مفاصل یا دکتر جراح زانو مراجعه کنید تا معاینات لازم انجام و نتیجه نهایی و قطعی مشخص شود.

برای تشخیص افیوژن زانو معمولا کارهایی چون معاینات فیزیکی، آزمایشات تصویربرداری و ارزیابی آزمایشگاهی مایع در مفصل انجام می‌شود. همچنین امکان دارد تاریخچه پزشکی و دیگر معاینات لازم که می‌توانند مربوط به آب آوردن زانو باشند نیز انجام شود تا پزشک تشخیص درستی از بیماری و علت آن داشته باشد.

پیشگیری از بیماری آب آوردن زانو

تا به اینجا توضیحاتی را در پاسخ به سوال آب آوردن زانو چیست دادیم و موارد مربوط به آن را نیز بررسی کردیم. اکنون شاید به‌دنبال راهی برای پیشگیری از این مشکل باشید که در رابطه با این موضوع باید گفت نمی‌توان همیشه جلوی این بیماری را گرفت، اما کارهایی وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید احتمال ابتلا به این مشکل را کاهش دهید.

  • کاهش وزن: اگر وزن مناسبی داشته باشید، به زانوهای شما و اندام‌های تحتانی فشار کمتری وارد می‌شود که این موضوع می‌تواند در پیشگیری از آب آوردن زانو شما موثر باشد.
  • انتخاب حرکات ورزشی مناسب: اگر در ناحیه زانو احساس درد کردید، سراغ انجام حرکت‌های پر تحرک و سنگین نروید، زیرا امکان دارد انجام این حرکات به آسیب زانو و در نهایت آب آوردن آن منجر شوند.
  • انجام حرکات کششی: اگر از دسته افرادی هستید که زمان طولانی را پشت میز می‌نشینید، حتما باید حرکات کششی مخصوص زانو را انجام دهید. البته نرمش‌هایی که انتخاب می‌کنید، باید ساده باشند تا آسیب بیشتری به زانو شما وارد نکنند.
  • زیاده‌روی نکنید: هیچگاه خارج از توانایی بدن خود فعالیت نکنید و این نکته را درنظر بگیرید که افزایش سن، بدن شما را حساس‌تر می‌کند و باید در انتخاب فعالیت‌های خود دقت لازم را داشته باشید.
  • به بدن خود گوش دهید: اگر متوجه دردهای ناگهانی در مفصل زانو خود شدید نسبت به آن بی‌توجه نباشید، زیرا امکان دارد نشانه‌ای از آب آوردن زانو باشد. شما می‌توانید برای رفع نگرانی خود با یک دکتر ارتوپد آنلاین مشورت کنید تا متوجه شوید چه کارهایی را باید انجام دهید.
درمان آب اوردن زانو
درمان آب اوردن زانو

آب آوردن زانو و درمان آن

اکنون شما با بیماری آب آوردن زانو و نشانه‌های آب آوردن زانو آشنا هستید و موضوعی که باید از آن مطلع شوید، راه‌های درمان آب آوردن زانو است. آب آوردن زانو درمان مختلفی دارد که در این بخش از مقاله به موثرترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

درمان آب آوردن زانو با ورزش

درمان آب آوردن زانو با ورزش از تاثیرگذارترین روش‌های درمان این مشکل است و شما می‌توانید با یک دکتر فیزیوتراپی زانو صحبت کنید و با انجام حرکات‌های مشخص این بیماری را بهبود دهید. البته فراموش نکنید که خود فیزیوتراپی آب آوردن زانو را درمان می‌کند و مانع از تشدید این مشکل می‌شود.

درمان آب آوردن زانو با زنجبیل

اگر به‌دنبال درمان سنتی آب آوردن زانو هستید، می‌توانید به سراغ استفاده از زنجبیل بروید. در طب سنتی زنجبیل به‌عنوان یک مسکن قوی برای دردهای مفصلی شناخته می‌شود که مصرف آن هم به‌صورت خوراکی و هم پماد به درمان آب آوردن زانو کمک می‌کند.

درمان آب آوردن زانو با زالو

استفاده از زالو یکی دیگر از روش‌های درمان اب اوردن زانو در طب سنتی است. در این روش که باید تحت نظر پزشک انجام شود، ۴ تا ۷ عدد زالو روی زانوی شما قرار می‌گیرد. این زالوها مایعات جمع شده در زانو را می‌مکند و به کاهش التهاب کمک می‌کنند؛ بنابراین درد زانوی فرد پس از انجام جلسات کاهش پیدا خواهد کرد.

پماد برای آب آوردن زانو

شما می‌توانید از پماد برای آب آوردن زانو استفاده کنید و این مشکل را برطرف سازید. پمادهای موضعی که می‌توانند التهاب را کاهش دهند انتخاب مناسبی برای درمان افیوژن زانو هستند و می‌توانند علاوه‌بر تسکین درد، باعث بهبود التهاب زانو نیز شوند.

همچنین می‌توانید از مقالات مربوط به «درمان اب اوردن زانو دکتر روازاده»، «درمان آب آوردن زانو تبریزیان» و « درمان آب آوردن زانو دکتر خیراندیش» استفاده کنید و با دستورالعمل‌هایی که در اختیارتان قرار می‌گیرد به بهترین نتیجه برسید. همچنین می‌توانید با تبادل نظر در بخش مربوط به اب اوردن زانو نی نی سایت، درمان موثری برای این مشکل پیدا کنید.

آیا آب آوردن زانو خطرناک است؟

دیگر سوالاتی که امکان دارد برای هرشخصی پیش آیند عبارتند از آیا آب آوردن زانو خطرناک است یا آب آوردن زانو چه خطراتی دارد؟ که در پاسخ باید گفت این عارضه با درد شدید همراه خواهد بود و در برخی از مواقع باعث تشکیل کیست در پشت زانو نیز خواهد شد، بنابراین نباید نسبت به آن بی‌توجه بود، زیرا ممکن است خطرساز باشد.

جمع‌بندی

همان‌طورکه مطالعه کردید، در این مقاله درباره موضوعاتی چون آب آوردن زانو چیست، اب اوردن زانو و راههای درمان، آب آوردن زانو چه علائمی دارد، برای آب آوردن زانو چه باید کرد، برای آب آوردن زانو چی خوبه و مسائلی این چنینی صحبت کردیم و اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دادیم. اکنون می‌توانید درصورت مشاهده هریک از علائم، بهترین واکنش را از خود نشان دهید.

همچنین نتیجه گرفتیم که در صورت مشاهده هریک از نشانه‌های افیوژن زانو باید به دکتر درد زانو مراجعه کرد، زیرا امکان دارد با تشخیص به‌موقع، روند درمان زودتر و بهتر صورت گیرد و از رخ دادن مشکلات جدی‌تر جلوگیری شود.

 

دریافت مشاوره آنلاین از متخصص ارتوپدی

۳.۱/۵ (۱۹ نظر)

منبع
medicalnewstodayverywellhealth

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
15 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آریا شقاقی
آریا شقاقی
1 ماه قبل

سلام

فاطمه معظمی گودرزی
فاطمه معظمی گودرزی
1 ماه قبل

سلام دکتر من زانوم درد میکنه وقسمت بالاش احساس سوزش دارم وزیر زانوم هم درد میکنه وزانوم قسمت راستش ورم کرده چکار کنم

معینی
معینی
پاسخ به  فاطمه معظمی گودرزی
1 ماه قبل

سلام دکتر من یک زانوم ورم کرده کلا از رو پا تا زانو در کمی دارد قبلا هم دکتر رفتم بهتر شدم باز بخاطر فعالییت پام ورم کرده چکار کنم؟

بهزاد
بهزاد
2 ماه قبل

سلام دکتر من زانوم باد کرده و‌‌پام ورم کرده ی حسه سوزش داره گاهی و انگار پام داره سر میشه چکارکنم

لیلا
لیلا
پاسخ به  بهزاد
1 ماه قبل

سلام حدود سه هفته ست زانو درد شدید دارم سمت چپ زانوم بیشتر درد دارم راحت خم و راست نمی شن به سختی راه میرم نشستن وبرخاستنم با سختی همراه چی کار کنم خوب شم ممنون پاسخ بدید

قباد اله سجادیان هستم 09171284460
قباد اله سجادیان هستم 09171284460
3 ماه قبل

سلام دکتر ببخشید وقتتان را گرفتم دکتر زانوی آب میارد سه مرتبه پیس دکتر متخصص دکتر عابدی شیراز رفتم بت سوزن هر سه اب زانوم را کشیدن هر بار که میروم بعد که اب زانو را تخلیه میکنند داور تجویز مینمایند ولی هیچ نتیجه ای حاصل نشده جناب دکتر عابدی خیلی عجله دارند فکر کنم وقتی پذیرش می نمایند پنج دقیقه بیشتر طول نکشید دویست هزار تومان می گیرید اگر تزیق باشد نزدبک به دو میلیون می‌شود سالم باشید دکتر راهنمای بفرماید اگر زحمتی نباشد ممنونم

علی
علی
5 ماه قبل

سلام دکتر خوب هستین ببخشید مزاحمتون میشم من مشکل زانو درد شدید دارم خیلی هم درد دارم بخدا خواب ندارم از بس درد میکنه هم زانو هم کمر درد شدید دارم پیش هر دکتری هم میرم مشکلم حل نمیشه من فک میکنم آب زانوم خشک شده زانوم صدا میده خشکه خشکه بنظرتون چیکار کنم خوب شع ممنون میشم جواب بدین

زهرا دهقانی
زهرا دهقانی
پاسخ به  علی
3 ماه قبل

دکتر ناصح یوسفی برین پیشش واقعا کار بلدو آن شالله مثل من نتیجه میگیرین

زهرا نبی زاده
زهرا نبی زاده
9 ماه قبل

سلام من از راپله پاین میشدم یه دفه پام مچ خورد الان هم زانم درد دارد

صابر
صابر
9 ماه قبل

سلام دکتر من زانوم تا آخر خم نمیشود و از کار سنگین دست برداشتم اما حتی تو استراحت هم درد میکنه چه تد خواب و هر چی. در بعضی مواقع ورم یا کم و یا زیاد میشه. دلیلش چیست ممنونگ

علی جشن مریم
علی جشن مریم
1 سال قبل

سلام آقای دکتر چند سال پیش زانوی من اره برقی میگیره دچار جراحت شدیده میشه به تعداد ۴۶عدد بخیه میخوره به مدت شیش ماه پاک خم راست نمیشه الان که خوب شد چندین بار زانوم آب آورده درد شدیدی دارم امان منو بریده کارم کمی سنگین پیاده‌روی خیلی دارم

نسیم علیزاده
نسیم علیزاده
پاسخ به  علی جشن مریم
2 ماه قبل

سلام اقای دکتر وقت بخیر من چند ساله زانوهام درد میکنه الان دکتر گفته زانوت اب اورده دردش خیلی زیاده امپول ژل نوشته برام نمیدونم تزریق کنم یا نه ممنون میشم راهنمای کنید

امیر
امیر
پاسخ به  نسیم علیزاده
1 ماه قبل

سلام
امروز آب زانوی منم کشیدن درد زیادی نداره با اینکه بی حصی هم نزد

جمشیدفاضلی
جمشیدفاضلی
1 سال قبل

دراوایل فروردین زانویم آب آورد نزد متخصص زانورفتم ودرسه نوبت هرهفته یک آمپول ژل تزریق کرد دردکمترشده ولی ورم زانو هنوزهست این پزشک متخصص گفت دچارآرتروزشده ای آیا این تاآخرعمرباقی میماندیابرای بهبودی زمان زیادی لازم است درضمن سن من ۶۹سال است

علی بدری بابادی
علی بدری بابادی
پاسخ به  جمشیدفاضلی
1 ماه قبل

سلام دکتر من زانوی سمت راستم اب اورد دکتر اب ان را خارج کرد ایا مشکلی پیش نمیاید برایم

دکمه بازگشت به بالا