انواع روش‌های خانگی سنتی و دارویی درمان تاول سوختگی

سوختگی یکی از آسیب‌های رایجی که در هر زمان و مکان و برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد. در برخی موارد شدید، تاول سوختگی بر روی پوست به وجود می‌آید که تا حدودی می‌توان در خانه آن را درمان کرد. البته برای این کار هم بهتر که با یک متخصص سوختگی مشورت کنیم.

در این مطلب به معرفی انواع راه‌های درمان خانگی تاول سوختگی می‌پردازیم. پس همراه ما باشید.

دلیل تاول سوختگی چیست؟

شاید برای‌تان سؤال باشد که چرا موقع سوختن پوست تاول می‌زند؟ هنگام سوختگی، دمای پوست بدن بالا برود. این امر سبب گشاد شدن رگ‌های آن قسمت شده که در ادامه واکنش التهابی رار پی دارد. به همین دلیل در ناحیه سوخته شده مقدار زیادی سلول التهابی، سرم و آب جمع می‌شود و تشکیل یک تاول سوختگی را می‌دهد.

درمان سریع تاول سوختگی در منزل

قبل از انجام هر کاری باید از سطحی بودن سوختگی مطمئن شوید. در حالت کلی سوختگی درجه‌های مختلفی دارد که شما فقط می‌توانید درجه یک و دو را در خانه درمان کنید. در این موارد هم اگر تاول سوختگی در جای حساس بدن باشد یا فرد آسیب‌دیده دود استنشاق کرده و یا محل سوختگی گسترده است و همچنین سوختگی ناشی از برق و رعد و برق حتما باید به یک دکتر پوست و مرکز درمانی مراجعه کنید.

اما در سایر موارد که سوختگی سطحی است می‌توان با کمک درمان‌های خانگی از بروز تاول جلوگیری کرد و یا آن‌ها را سریع‌تر از بین برد. البته این تاول‌ها شاید گاهی دردناک بوده یا ظاهری زشت دارند، ولی آن‌ها از لایه‌هایی زیری پوست محافظت کرده و جلوی عفونت را می‌گیرند.

۶ روش جلوگیری از ایجاد تاول سوختگی

برای پیشگیری و درمان تاول سوختگی در طب سنتی چند راه وجود دارد که مهم‌ترین شامل موارد زیر هستند.

۱. خنک کردن محل سوختگی

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از تاول و کاهش سوزش این است که بلافاصله پس از سوختن، محل سوختگی را ۱۰ الی ۲۰ دقیقه در آب خنک یا ولرم قرار دهید. سپس محل موردنظر را با حوله خشک یا پارچه نخی خشک کرده و با یک باند استریل و نچسب پانسمان کنید.

تاول سوختگی
تاول سوختگی

به خاطر داشته باشید به هیچ وجه یخ نگذارید چرا که باعث شوک شده و بدتر می‌شود. مگر سوختگی ناشی از خوردن نوشیدنی یا غذای داغ باشد. در این صورت می‌توان یک تکه یخ را درون دهان گذاشت.

۲. مالیدن عسل

عسل هم ماده‌ای با خواص ضد باکتری و ضد التهابی است که برای درمان زخم و سوختگی استفاده می‌شود.

۳. سیب زمینی

رنده‌ی سیب‌زمینی تازه و خام راه دیگری است که برای درمان تاول سوختگی می‌توانید به کار ببرید.

۴. خمیر جوشن شیرین

مخلوط جوش شیرین با آب سرد و مالیدن آن بر روی محل سوختگی، راهکار بسیار عالی برای درمان سوختگی و تاول‌های ناشی از آن است.

۵. چای کیسه‌ای سرد

یکی از مواد مؤثر در کاهش التهاب و التیام سوختگی، تانن است که به وفور در چای‌های کیسه‌ای یافت می‌شود. بنابراین قرار دادن کیسه‌ی آن در محل سوختگی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

تاول سوختگی
تاول سوختگی

۶. استفاده از آلوئه ورا

ژله‌ی موجود در این گیاه دارای خاصیت ضدالتهابی قوی است که برای جلوگیری از تاول بسیار مفید است. همچنین آلوئه ورا از عفونت‌های باکتریایی پیشگیری می‌کند. کافی که پس از سوختگی محل را تمیز کرده و روی آن ژل بزنید.

انواع روش‌های درمان تاول سوختگی

گاهی حتی با انجام روش‌های پیشگیری باز هم ممکن است تاول سوختگی به وجود آید. بنابراین در جواب این پرسش که «برای تاول سوختگی چی خوبه؟» باید گفت این تاول‌ها به خودی خود در عرض حداکثر دو هفته از بین می‌روند. اما برای التیام بیشتر و جلوگیری از لکه شدن پوست، یک سری راهکارها هم در طب سنتی و هم طب مدرن وجود دارد که به شرح زیر هستند.

· دست نزدن به تاول‌ها

تاول سوختگی را بترکانیم یا نه؟ پاسخ خیر است چرا که علاوه بر سوزش بیشتر، احتمال عفونت و از بین نرفتن جای سوختگی بسیار بیشتر است. اما گاهی تاول‌ها در مناطقی هستند که شکل نافرمی ایجاد کرده یا باعث آزار فرد می‌شود، باید به یک دکتر جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی مراجعه کرد تا با سرنگ استریل مایع تاول سوختگی را تخلیه کند.

برای درمان تاول ترکیده شده اصلا پوست‌های اطراف آن را جدا نکنید. بلکه برای جلوگیری از عفونت و گرد و غبار آلوده، محل سوختگی را با یک پماد ضدعفونی کرده و با گاز استریل به آرامی ببندید. همچنین سعی کنید محل تاول همیشه خشک باشد.

· قرار نگرفتن در معرض نور خورشید

اگر محل سوختگی در دست یا صورت باشد نباید در معرض آفتاب قرار بگیرد. زیرا پوست حساس‌تر بوده و احتمال آسیب بیشتر و یا ایجاد اسکار زیاد است. چنان چه مجبور هستید بیرون بروید حتما از کرم‌های ضدآفتاب SPF30 استفاده کنید.

· استفاده از پماد برای سوختگی تاول زده

گاهی هم می‌توان از برخی پمادها برای التیام و برطرف کردن لکه‌های سوختگی استفاده کرد. البته بهتر است برای اطمینان بیشتر ابتدا عکس تاول سوختگی خود را برای دکتر پوست آنلاین بفرستید و با او برای مصرف پماد مشورت کنید. اما برخی از متداول‌‌ترین پماد درمان تاول سوختگی عبارتند از:

  • پماد آلفا (Alpha)

این پماد به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد برای درمان و از بین بردن جای لکه‌های سوختگی بسیار مؤثر است.

  • پماد کالاندولا

این پماد گیاهی بوده و برای تاول سوختگی با آب جوش و یا اجسام داغ تا حدی خوب است.

  • پماد باسیتراسین زینک

پماد Bacitracin Zinc Ointment یک آنتی‌بیوتیک موضعی ات که برای درمان عفونت‌های باکتریایی ناشی از زخم و سوختگی جزیی استفاده می‌شود.

· استفاده از مسکن

اگر درد و سوزش ناراحت کننده باشد می‌توان مسکن‌های کم خطر مانند ایبوپروفون مصرف کنید.

· مراجعه به پزشک

در انتها با ممکن است با رعایت تمامی موارد باز هم تاول از بین نرفته باشد یا عفونت کند. معمولا مدت زمان خوب شدن تاول سوختگی دو هفته است. اما اگر بیشتر شد یا لکه‌ یا اسکار (گوشت اضافه) به وجود آمد به دکتر زیبایی یا یک جراح ترمیمی مراجعه کنید.

تاول سوختگیتاول سوختگی
تاول سوختگی

توصیه‌های جدی درباره تاول سوختگی

برای درمان تاول سوختگی با روغن یا بخار آب و غیره هرگز از خمیردندان، سفیده تخم مرغ، کره و یا هر روغن دیگر استفاده نکنید. بر خلاف تصور این مواد نه تنها کمکی نمی‌کنند، بلکه به دلیل استریل نبودن احتمال عفونت را افزایش می‌دهند.

۳.۵/۵ (۲۸ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
104 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مصطفی
مصطفی
1 روز قبل

سلام چند روز قبل کف پام سوخته با زغال هر روز تاولش بزرگتر میشه باید چیکار کنم از کرم ام استفاده می‌کنم

مریم
مریم
9 روز قبل

سلام . وقتی تاول ترکید پوست تاول را باید برداریم یعنی باید جدادکنیم یا روی محل سوختگی بماند

امیر
امیر
19 روز قبل

سلام و عرض ادب حتما بخوانید
دوستان من دو شب پیش در تاریخ ۱۸خرداد۴۰۳ بر اثر چپه شدن مواد قالب سازی که به صورت مذاب بود و ریختن آن بر روی دست و پایم دچار سوختگی شدیدی شدم و از آنجایی که مواد چسب ناک بود و از روی پوستم جدا نمیشد چندین ساعت درد و سوزشی رو تجربه کردم که زمین رو گاز میگرفتم،حتی فوت میکردم پام بیشتر دچار سوزش میشد و در همان ساعت اولیه چندین تاول بزرگ و از بین رفتن پوست دست و پایم شده بود ، تا اینکه مادرم با مراجعه به دارو خانه یک پماد گرفت و با هزار بدبختی اونو زدم به پام اما خوشبختانه بعد از حدود یکساعت دردش از بین رفت ولی خب تاول و از بین رفتن پوستم اتفاق افتاده بود، ولی اگر زودتر اون پماد رو زده بودم اینقدر اوضاع بد نمیشد،اسم اون پماد ریکاو هست RECOVE – خدا پدر مادر سازندشو بیامرزه باید هرکی یدونه تو خونه داشته باشه ، اگر خدایی نکرده دچار سوختگی شدید با خیال راحت این پماد رو بزنید و از شر درد و تاول بیشتر خلاص شوید،الان دوروزه گذشته ولی خداروشکر دردی ندارم حتی دیشب رفتم داخل حمام و با شامپو بچه دست و پامو شستشو دادم و مجدد از پماد ریکاو استفاده کردم،چندتا از تاولام ترکید ولی حتی روی اونها هام از پماد زدم ،با خیال راحت استفاده کنید ،ولی بعد از سوختگی هرچه زودتر بزنید دچار عوارض کمتری خواهید شد.باتشکر از سایت پذیرش ۲۴

خدایار ذوالفقاری
خدایار ذوالفقاری
19 روز قبل

پام با آب جوش از زیر زانو به پایین سوخته و تاول زدا راهکاری ررای زودتر خوب شدن میخاستم ممنون

خدایار ذوالفقاری
خدایار ذوالفقاری
19 روز قبل

سلام پام از زیر زانو به پایین باآب جوش‌ سوخته
کمی تاول زده چکار کنم که زودتر خوب بشه

ملیکا
ملیکا
1 ماه قبل

سلام من یه دختر۱۱ماهه دارم به بخاری دست زدکفه دستش سوخت الانم دستش تاول زده چیکارکنم ازپمادسوختگی هم استفاده کردم لطفا راهنماییم کنین

اکبری
اکبری
1 ماه قبل

سلام یک ماه نیم برق گرفت زد کف دستم با انگشتم سوراخ کرد هنوزپاسمان میکنم چیکار کنم زودتر خوب شه

غلامرضا بختیار
غلامرضا بختیار
1 ماه قبل

سلام دیشب باد کش زدم به کمرم متوجه نشدم خوابم برد صبح زود بیدار شدم بادکش کندم جاش وحشتناک شده کلی تاول زده خونریزی هم کرده راه حلی دارید؟

نسرین
نسرین
1 ماه قبل

سلام من حدود یک هفته اس ک هنگام اطو پام دچار سوختگی شده ولی همچنان تاول رو دست نزدم الان ی کن سنگین شده نمیدونم فعلا بذارم یا بازش کنم کدوم کار برام بهتره

مسعود
مسعود
پاسخ به  نسرین
20 روز قبل

سلام کف دست راستم بر اثر افتادن روی میلگرد که تازه از خط تولید خارج شده بود سوخته الان یک هفته است تاول رو دست نزدم و فقط پماد آلفا استفاده میکنم به نظر شما باید تاول رو تخلیه کنم؟

سارا
سارا
1 ماه قبل

سلام من چای ریخت رو پام پماد آلفا استفاده میکنم ولی بعد چند روز داره آب میاد ازش چیکار کنم خیلی میسوزه

اسدی
اسدی
پاسخ به  سارا
1 ماه قبل

سلام،پام از ساق تا مچ با اب جوش خیلی شدید سوخت، عموی بنده یک دارویی ساخته با عسل و … که همان ساعت اول که زد و زخم را بست دردش از ۱۰۰ به ۱۰ رسید.
اینطور که تجربه کردم برای کاهش درد حتما باید محل پانسمان و بسته باشد.در ضمن تاول ها را نباید بکنید فقط بعد از یکی دو روز با سوزن سرش را باز و ابش راوخالی نمایید.
پماد الفا از اول مناسب نیست ولی چند روز که بگذره و عفونتها کم بشه پماد خوبیه
امیدوارم هیچ بنی بشری دچار سوختگی نشود،واقعا سخت است.

ارام
ارام
پاسخ به  اسدی
24 روز قبل

سلام ببخشید میشه دارو که درست کردید با عسل چطوریه کامل بگید؟

ارام
ارام
پاسخ به  اسدی
24 روز قبل

بچه من پاش با اتو سوخته میشه راهنماییم کنین.پماد آلفا بهم دادن

محمدرضا
محمدرضا
2 ماه قبل

من آب جوش ریخته رو کمرم چکار کمم تاول نزنه

علی
علی
2 ماه قبل

سلام پسرمن ۱۳ ماهش هست مچ پاش سوخت آب‌جوش ریخت بازدن درمان خانگی خوب شد بعد دوهفته بازم الان تاول زده آیت دفعه سیاهه تاول لطفن راه کار یا برای کسی اتفاق افتاده ممنون

صیدمحمدخانی
صیدمحمدخانی
3 ماه قبل

من ۱۲سال پیش باآتیش سوختم۴۰درصدسوختگی و۵بارعمل جراحی گراف شدم اون زمان امکانات کم بودودرمان برای جای سوختگی نبودم الان پوستم اسکارزیادی به وجود آمده ورنج میبرم آیاراه درمانی یاکم رنگ شدن پوستم هست

نیل
نیل
پاسخ به  صیدمحمدخانی
2 ماه قبل

تاتو یا لیرز

محمد مهدى عمورى
محمد مهدى عمورى
3 ماه قبل

سلام
من داشتم با الکل اتیش درست میکردم پا از زیر زانو تا انگشتام سوخت الان پام سوزش داره

ستاره
ستاره
3 ماه قبل

امشب در کتری رو میخواستم باز کنم درش محکم بود کشیدمش آب پرتاب شد رو آرنجنم آب سردو سریع گرفتم بهش بعد چند ثانیه ای آب وقطع کردم دیدم تاول زده سریع ترکید یه مقدارشم موند وسریع روغن زدم روش اما بازم میسوزه الان نمی‌دونم چکارش کنم

....
....
3 ماه قبل

سلام اگر تاول زده دستتون از روغن جامد و بنیزه ی محلی استفاده کنید یه نوع ترکیب هست که خیلی خوب جای سوختگی رو از بین میبره

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط ....
امیراقا
امیراقا
4 ماه قبل

سلام من تاول گرفتم خیلی تاوال میکنم انقدتاوال میکنم تاوالم تاوال میشه

افسانه
افسانه
4 ماه قبل

پای من دچار سوختگی با زانوبند برقی شده فکر می کنم عمیق است چه کنم

ایزدی
ایزدی
4 ماه قبل

سلام مچ دست دخترم با بخار آب سوخته همون لحظه آرد بعدش عسل و پماد آلفا زد ولی الان تاول زده چکار میشه کرد؟ ممنون

سید مجتبی
سید مجتبی
5 ماه قبل

سلام خسته نباشید پام سوخته ولی باد کرده باید چی استفاده کنم بادش،کمتر بشه

مصطفی
مصطفی
پاسخ به  سید مجتبی
2 ماه قبل

مصطفی

ملیسا
ملیسا
5 ماه قبل

سلام دستم بر اثر روغن داغ سوخته ممنون میشم کمک کنین چه پماد بزنم جاش نمونه

الی
الی
5 ماه قبل

میخوام ببینم که چندروز باید پماد بزنم تا این تاول بترکه و خوب شه ؟ ممنون

الی
الی
5 ماه قبل

سلام پشت ساق پای چپم یه وجب مونده به مچ پا اندازه یه سکه پنج تومانی با چایی داغ سوخته وقتی بهوش آمدم متوجه شدم و یخ گذاشتم و پماد زینک پلاست زدم الان یه روز دوروزی میشه الان تاول زده

نفس
نفس
6 ماه قبل

فقد انگشتشه
بخاطریکه مشکلش جدی نیست دوکتور نبردمش راه کاری برم بگوین که در خانه درمانش کنم

نرگس
نرگس
7 ماه قبل

سلام خسته نباشید، روی پای داداشم با اتو یه قسمتش سوخته الان که زخمش بهتر شده انگار که یکم بر آمده شده به نظرتون گوشت اضاف اورده؟ چیکار باید کنیم؟لطفا جواب بدید.

ارام
ارام
پاسخ به  نرگس
24 روز قبل

سلام ببخشید چطوری سوختگیش خوب شد؟

اسماعیل فقه حسن اقا
اسماعیل فقه حسن اقا
7 ماه قبل

تاول زده

نازنین
نازنین
8 ماه قبل

سلام من کشاله رانم اب جوش ریخت تاول زده دردناک میترکه باز تاول میزنه چی کار کنم

الهام
الهام
8 ماه قبل

سلام پای چپ مادرم تعویض مفصل زانو انجام دادن موقع عوض کردن پانسمان از چسب cmاستفاده کردن حساسیت داده به پوستش تاول زده چه پمادی خوبه برای این عارضه ؟

ابوالفضل
ابوالفضل
پاسخ به  الهام
7 ماه قبل

برو دکتر

اسما
اسما
9 ماه قبل

سلام دستم از تماس با بخار آب تاول زده چه مراقبت هایی لازمه انجام بدم تا دچار عفونت نشم

قاسم
قاسم
9 ماه قبل

بادرود من دوروزه پام از قسمت مچ روی پا باآب جوش سوخت پانسمان کردم ولی الان قسمت بیرون پانسمان تاول بزرگی زده پمادبمالم خوبه یاعسل یا ژل آلوئه ورا

احمدی
احمدی
9 ماه قبل

سلام خسته نباشید دست پسرم چهل روز پیش با روغن سوخته بود الان یه جای از محل سوختگی تاول زده چه کنیم

وی تاول رو میتونیم پماد بزنیم
وی تاول رو میتونیم پماد بزنیم
پاسخ به  احمدی
9 ماه قبل

ر

پریسا
پریسا
10 ماه قبل

سوختگی بعد از چند ساعت تاول میزند .دستم با اب چوش سوخته سریع با اب سرد شستم و روغن زیتون هم زدم دستم نه قرمز شده نه سیاه ولی هم گرما و هم سوزش داره پنچ ساعت هم گذشته .

فاطمه سعدی
فاطمه سعدی
1 سال قبل

باعرض اسلام وادب
من بادکش کردم درعین بادکش یک دفعه آتش گرفت من سوختم پشت زانوم تاول زده پا

مرتضی
مرتضی
1 سال قبل

سلام پای راستم‌براثر تجمع گاز ووشعله لحظه ایی تا زیر زانو سوخته تاول میزند اب جمعومیشوددبعد لز خروج دوباره اب رمیشود مچ پام وسق متورم شده علت چه میتواند باشد ؟؟ممنون میشم راهنمایی کنید والان ۳روز چه استفاده کنم

سمیه عزتی
سمیه عزتی
پاسخ به  مرتضی
2 ماه قبل

چه کار کنم هم خودم پام هم شوهرم

گیلدا
گیلدا
1 سال قبل

سلام
من شنیده بودم که خال هارو با سیر میشه از بین برد و یه سیر رو مدت زیادی رو قسمتی که خال بود گزاشتم الان دور و ورش سوخته و تاول زده، رو صورتمم هست
چکاری کنم؟

مهسل
مهسل
1 سال قبل

انگشت دسم باد کرده خیلی درد میکنه چی بزنم

مریم
مریم
1 سال قبل

دست دخترم به بخاری سوخته ۷ ماهشه چی بزنم

اسماعیلی هستم
اسماعیلی هستم
1 سال قبل

سلام من با موبر پوستم سوخت تاول‌های خیلی ریز زده آیا با پماد آلفا خوب میشه

اقدس
اقدس
1 سال قبل

من دستم ۲۰ روز پیش بابخار سوخته حالا زخمش خوب شده ولی خیلی زیاد خارش داره دکتر پماد سیلور بمن داد هر روز پانسمان میکردم آیا خارش طبیعی هست یامشگل دارم ممنون از شما

مصی
مصی
1 سال قبل

شکمم تاول زده باکیسه اب وتاولش ترکیده و الان یه رویه قهوه ای گرفته
چیکارکنم زودتر خوب بشه

زهرا
زهرا
پاسخ به  مصی
7 ماه قبل

برای پسرمم همینطوری شد الان نزدیک یکساله جاش همینجوری مونده نمیره اگر راهکاری دارید به منم بگید

mahsa amini
mahsa amini
1 سال قبل

من بر اثر یه اتفاقه مسخره ای دستم تاول زده نودل داغ افتاد رو دستمو سوخت

علی عین ابادی
علی عین ابادی
1 سال قبل

پام سوخته اندازه کف دست کنده شده قرصم چرک خوشکنم خوردم ولی عفونت داره خواهشن اگه این پیام خوندین بگین چی خوبه

سپیده
سپیده
پاسخ به  علی عین ابادی
1 سال قبل

فقط و فقط عسل بزن چرک خشک کن نخور فقط عسل اونم عسله خوب

زنگی آبادی
زنگی آبادی
پاسخ به  علی عین ابادی
1 سال قبل

پام ۸روز پیش با آب جوش سوخته ورم داره خطرناک نیست

زهرا
زهرا
پاسخ به  علی عین ابادی
1 سال قبل

سلام روش یه مدت عسل بزن فوق العاده خوب هس

محمد
محمد
پاسخ به  علی عین ابادی
6 ماه قبل

دکتر باید بری زخم آن بد تر میشه اگه درست درمان نشه

آبیاری
آبیاری
1 سال قبل

سلام روی دست پسر ۳سالم سوخته و کامل پوستش کنده شده.الفا و سیلور زدم بهتر نشده.چکار کنم.ممنون

Tahira
Tahira
1 سال قبل

سلام دست پسرم با آب جوش سوخته خیلی زیاد تاول زده باید چه کار کنم تا زودتر خوب ود

زهرا
زهرا
پاسخ به  Tahira
1 سال قبل

فقط بهش عسل بزن تا زمانی ک خوب بشه.میتونی ترکیب روغن زیتون،آب لیمو و زردچوبه هم بزاری

روح اله
روح اله
1 سال قبل

باسلام
حدود یک‌ونیم ماه پیش با ذوب ریختگری مچ پایم سوخت. حالا پس از بهبود پوست چرا تاول میزنه

صغری
صغری
1 سال قبل

سلام بادکش کردم جای بادکش تاول زده علت ش چیه

سید غلامرضا سیدزاده
سید غلامرضا سیدزاده
1 سال قبل

باسلام از زبان دوبار استفاده شده خودم زیر آلت رو زدم تاول زده خواستم ببینم برای پروانش چیکار کنم ممنون

کیمیا
کیمیا
1 سال قبل

من داخل دهنم تاول زدم باید چیکار کنم؟

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  کیمیا
1 سال قبل

باید برید پیش یک متخصص تا دهنتونو سرویس کنن

مهیار
مهیار
پاسخ به  کیمیا
1 سال قبل

برو داروخونه پماد افت ده
ان دارن بزن درجا خوب میشه

حسن جعفری
حسن جعفری
1 سال قبل

راهکار تاول ناشی از دارچین چیست

امیرعلی
امیرعلی
1 سال قبل

سلام دست من تاول زده آیا باید آب آن را خالی کنم یا نه؟

سید
سید
پاسخ به  امیرعلی
1 سال قبل

نه

دکمه بازگشت به بالا