درباره درمان خانگی لکنت زبان بیشتر بدانید

لکنت زبان یک اختلال گفتاری است که باعث می‌شود فرد هنگام صحبت کردن بی‎اختیار برخی از صداها، هجاها یا کلمات را تکرار یا بیان آن‎ها را قطع یا طولانی کند. در واقع وی می‎داند که چه چیزی می‎خواهد بگوید اما به‎سختی می‎تواند کلمات را بیان کند. ممکن است به نظر برسد که کلمات گیر کرده‎اند یا بارها و بارها تکرار شوند.

اگرچه لکنت زبان تمام سنین را تحت تاثیر قرار می‎دهد، اما بیشتر در کودکان ۲ تا ۶ ساله به‎دلیل ضربه مغزی، اضطراب، افسردگی و سایر مشکلات روانی، سابقه خانوادگی لکنت زبان و مشکلات عصبی دیده می‎شود. خوشبختانه حدود ۷۵ درصد از کودکان با گذشت زمان و طی روند تکامل بدن از این وضعیت خلاص می‎شوند.

با وجود اینکه لکنت زبان را نمی‎توان به طور کامل درمان کرد، ولی چند راهکار مانند دارودرمانی، گفتاردرمانی و درمان خانگی وجود دارد که می‎توانید برای بهبود گفتار خود آن‎ها را انجام دهید. ازآنجایی‎که درمان خانگی لکنت زبان با کمترین عوارض همراه است، پیشنهاد می‎کنیم در اولین مرحله به‎سراغ آن بروید.

در همین راستا، قصد داریم در این مطلب به درمان خانگی لکنت زبان بزرگسالان و کودکان، درمان گیاهی لکنت زبان در بزرگسالان و کودکان و غذاهای مفید برای درمان این مشکل اشاره کنیم. با ما همراه باشید!

چندین راه درمان خانگی لکنت زبان

بیش از ۷۰ میلیون نفر در سراسر جهان درگیر این اختلال هستند. تقریبا ۵ تا ۱۰ درصد کودکان در مقطعی از زندگی خود دچار لکنت زبان می‎شوند و معمولا در عرض چند ماه یا چند سال مشکل آن‎ها برطرف می‎شود. مداخله زودهنگام می‎تواند به کودکان در غلبه بر لکنت زبان کمک زیادی کند.

قابل ذکر است که از هر ۴ کودک ۱ نفر این مشکل را تا بزرگسالی خواهد داشت و می‏تواند به یک اختلال ارتباطی مادام‎العمر تبدیل شود. با وجود اینکه بسیاری از روش‎های درمانی جدید برای لکنت زبان ابداع شده‎اند، اما روند درمان این مشکل همیشه دشوار بوده است. زیرا یک وضعیت بسیار شخصی و روانی است که به عوامل بیرونی و درونی زیادی بستگی دارد.

برخی از افراد هستند که پس از توصیه‎ گفتاردرمان و پزشک روش‎های درمان خانگی لکنت زبان را امتحان و به نتایج مطلوبی دست پیدا کرده‎اند. زیرا شرایط خاصی مانند استرس و خستگی می‎توانند لکنت را بدتر کنند. با مدیریت این موقعیت‏ها، ممکن است افراد بتوانند روند گفتار خود را بهبود بخشند. در اینجا چند راهکار وجود دارد که شما یا فرزندتان می‎توانید برای کاهش علائم لکنت به آن‌ها توجه کنید.

آهسته صحبت کردن را تمرین کنید

یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از لکنت زبان این است که آهسته‌تر صحبت کنید. عجله کردن برای بیان افکار ذهنی می‎تواند باعث تسریع گفتار یا مشکل در ابراز کلمات شود.

پس همیشه قبل از شروع به صحبت کردن چند نفس عمیق بکشید و به‎آرامی پیش بروید. اضافه کردن یک مکث کوتاه بین عبارات و جملات برای کمک به کاهش سرعت گفتار واقعا کمک‎کننده است. اجازه بدهید اطرافیانتان بدانند که این کار را از روی عمد انجام می‎دهید و نسبت به شما کمی صبور باشند.

از بیان کلمات محرک اجتناب کنید

اگرچه این روش درمان خانگی لکنت زبان برای کودکان توصیه نمی‎شود، اما برخی از بزرگسالان ممکن است بخواهند از بیان کلمات خاصی که باعث لکنت زبان آن‎ها می‎شود اجتناب کنند. در این مورد، تهیه فهرستی از این کلمات و یافتن جایگزین‎هایی برای آن‎ها می‎تواند مفید باشد.

با صدای بلند متن یک کتاب را بخوانید

درمان خانگی لکنت زبان
درمان خانگی لکنت زبان

یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود لکنت زبان، مقابله با این مشکل است. به‎همین‎دلیل، توصیه می‎کنیم که متنی را انتخاب کنید و آن را با بیشترین سرعت ممکن بخوانید. احتمالا در ابتدا اشتباهات زیادی مرتکب خواهید شد و چند کلمه را جا می‎اندازید، اما باید بدون توجه به کیفیت زبان یا تلفظ کلمات، ادامه دهید.

این روش درمان خانگی لکنت زبان را بخشی از سبک زندگی خود قرار دهید و هر روز حداقل یک ساعت با صدای بلند متن را بخوانید. بدین‎شکل، شما به بیان کلمات عادت خواهید کرد و وضعیت شما با توجه به صحبت‎های روزمره نیز بهبود می‎یابد.

رویکرد ذهن‎آگاهی را تمرین کنید

درمان خانگی لکنت زبان
درمان خانگی لکنت زبان

ذهن‎آگاهی یک راه اثبات‎شده برای کاهش اضطراب و استرس است. تحقیقات ثابت کرده‎اند که بین تأثیرات ذهن‎آگاهی و ابزارهای لازم برای مدیریت لکنت زبان یک همپوشانی وجود دارد.

در واقع، ذهن‎آگاهی نوعی مراقبه است و به شما این امکان را می‎دهد که آرام باشید و بر روی افکار یا یک عمل خاص خود متمرکز شوید. بزرگسالان و کودکان همگی می‎توانند برای کمک به بهبود لکنت زبان آن را تمرین کنند.

نحوه بیان و شیوه ابراز کلمات خود را ثبت کنید

ضبط صدا می‎تواند به شما کمک کند تا روند پیشرفت خود را بهتر درک کنید. از طرفی، در آشکار کردن کلمات یا عباراتی که شما را به لکنت می‎اندازد نیز موثر است. اگر متوجه شدید که گوش دادن به صدای خودتان آزاردهنده است یا باعث اضطراب شما می‎شود، به‎آرامی پیش بروید.

درمان خانگی لکنت زبان
درمان خانگی لکنت زبان

ازآنجایی‎که تمرین‎های خانگی واقعا موثر هستند، با یکی از دوستان نزدیک یا اعضای خانواده تماس بگیرید تا ببینید آیا می‎تواند برای ساعاتی با شما بنشیند و صحبت کند. تمرین راهکارهای ذکرشده در یک محیط امن ممکن است به شما کمک کند که با خودتان و نحوه صحبت کردنتان احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

پیوستن به یک گروه خودیاری با سایر افرادی‎که لکنت دارند نیز ممکن است مفید باشد. هم‎چنین ممکن است باعث شود که احساس کنید تنها نیستید. در مقاله‎ای با عنوان درمان خانگی لکنت زبان کودکان نی نی سایت، به نکاتی در این زمینه اشاره شده است.

نکاتی در مورد درمان لکنت زبان کودکان در خانه

درمان لکنت زبان کودکان در خانه
درمان لکنت زبان کودکان در خانه

ازآنجایی‎که درمان خانگی لکنت زبان کودکان به‎آسانی بزرگسالان نیست و نیاز به حمایت والدین و مراقبان دارد، در ادامه به نکاتی در این زمینه اشاره خواهیم کرد:

  • با دقت به حرف‏های کودک گوش کنید و از تماس چشمی مناسب استفاده کنید.
  • از تکمیل کلمات یا عبارات کودک خودداری کنید.
  • از قطع صحبت، اصلاح یا انتقاد از کودک اجتناب کنید.
  • میزان استرس را در خانه به حداقل برسانید، زیرا استرس می‎تواند علائم لکنت زبان را بدتر کند.
  • از قرار گرفتن کودک در موقعیت‌هایی که به او فشار روحی وارد می‎شود یا او را ملزم به صحبت کردن در مقابل دیگران می‌کند، اجتناب کنید.
  • اگر بدرفتاری در مدرسه در نتیجه لکنت زبان کودک اتفاق می‎افتد، حتما با معلم او صحبت کنید.

در مطلبی با عنوان درمان خانگی لکنت زبان کودکان نی نی سایت نیز به چنین نکاتی اشاره شده است.

برای درمان لکنت زبان چه بخوریم؟

از غذاهای مفید برای درمان لکنت زبان می‎توان به موارد زیر اشاره کرد.

انگور فرنگی برای درمان لکنت زبان

انگور فرنگی مدتی است که برای درمان مشکلاتی مانند لکنت زبان استفاده می‎شود. چراکه سرشار از آهن است که به گردش خون مناسب در اندام‎های گفتاری شما مانند زبان کمک می‎کند. بهتر است به‎صورت خام مصرف شود و هر روز چند تکه از آن را بجوید. هم‏چنین می‌توانید آن را در کمی کره یا روغن زیتون سرخ‎کرده یا به صورت خشک‎شده با نمک میل کنید.

خرما برای درمان لکنت زبان

خرما برای درمان لکنت زبان
خرما برای درمان لکنت زبان

مصرف خرما یک درمان موثر برای بهبود قدرت بیان است. چراکه این میوه بسیار مغذی می‎تواند به تحریک ماهیچه‎های دهان کمک کند. خرما هم‎چنین صدای شما را صاف و سنگین می‎کند و به شما کمک می‎کند گفتار خود را به طور موثرتری کنترل کنید. نشان داده شده است که خوردن منظم خرما علائم اختلالات گفتاری را برای بسیاری از افراد بهبود می‎بخشد.

اگر دوست ندارید خرما را به‎صورت خام مصرف کنید، جوشاندن آن در شیر و نوشیدن این ترکیب قبل از خواب عالی است. این کار صدا و گلوی شما را آرام می‎کند و بعد از یک تا دو ماه می‎توانید خیلی راحت‎تر افکار خود را بیان کنید.

کره برای درمان لکنت زبان

مصرف کره یک درمان خانگی عالی برای رفع مشکلات لکنت زبان است. جالب است بدانید که در گذشته نیز از این ماده غذایی برای درمان بسیاری از مشکلات مربوط به مغز استفاده می‎شده است. زیرا حاوی مقدار زیادی چربی مفید است و به تقویت قدرت مغز و افزایش تمرکز کمک می‎کند. این مساله به‎نوبه‎خود به شما این امکان را می‎دهد که آزادانه و بدون تردید صحبت کنید.

یک قاشق غذاخوری کره را حرارت دهید تا ذوب شود. آن را با یک قاشق غذاخوری آب انگور فرنگی یا بادام خیسانده و آسیاب‎شده مخلوط کنید تا خمیری شفابخش و مفید درست شود. هر روز همراه با وعده‎های غذایی خود آن را مصرف کنید.

بادام برای درمان لکنت زبان

بادام یکی از غنی‎ترین آجیل‎های موجود در بازار و حاوی ویتامین A و اسیدهای چرب امگا ۳ است. عملکرد مغز را تقویت، ظرفیت حافظه و قدرت تمرکز را افزایش می‏دهد و به شما کمک می‎کند تا افکار و ایده‏های خود را به‏وضوح بیان کنید.

بهترین راه برای استفاده از بادام این است که ۱۳ تا ۱۴ عدد بادام را در طول شب در آب گرم خیس کنید. صبح روز بعد پوست آن‎ها را جدا کرده و مصرف کنید.

روش‎های درمان لکنت زبان در طب سنتی

خوشبختانه طب سنتی نیز راهکارهای خوبی برای درمان گیاهی لکنت زبان بزرگسالان یا درمان گیاهی لکنت زبان در کودکان دارد. از داروهای گیاهی موثر می‎توان به موارد زیر اشاره کرد.

فلفل سیاه

درمان لکنت زبان در طب سنتی
درمان لکنت زبان در طب سنتی

فلفل سیاه یکی از داروهای گیاهی باستانی است که برای درمان مشکلاتی مانند لکنت زبان مورد استفاده قرار گرفته و نتایج مثبتی به همراه داشته است. زیرا یک دانه بسیار مغذی است که به افزایش تولید بزاق کمک می‎کند و ماهیچه‎های دهان از جمله زبان را تحریک می‎کند. به‎طوری‎که بعد از مصرف آن کلمات به‎آرامی از زبان شما بیرون می‎آیند و در تلاش برای بیان مشکل کمتری خواهید داشت.

بهترین راه برای استفاده از فلفل سیاه این است که ۷ تا ۱۰ دانه فلفل سیاه را در آب بکوبید تا به شکل خمیری درآید. برای خوش‎طعم‎تر شدن می‎توانید کمی شکر به آن اضافه کنید.

عسل و نمک

اگر به‎دنبال یک درمان خانگی آسان و در عین حال بسیار موثر برای مشکل لکنت زبان خود هستید، یکی از بهترین چیزهایی که می‎توانید امتحان کنید عسل و نمک است. هم عسل و هم نمک دارای خواصی هستند که به تسکین ماهیچه‎های دهان و افزایش عملکرد عصبی کمک می‎کنند.

یک قاشق غذاخوری عسل بردارید و چند قاشق نمک در آن حل کنید. این مخلوط را دو بار در روز، صبح و قبل از خواب، روی زبان خود بمالید تا در صحبت کردن مشکلی نداشته باشید.

روغن براهمی

روغن براهمی یکی دیگر از مواد طبیعی است که به طور عمده در شبه قاره هند یافت می‎شود. ماهیچه‎های بدن را آرام می‎کند و یکی از قدیمی‎ترین داروهایی است که برای تقویت عملکرد مغز استفاده می‎شود. ازآنجایی‎که لکنت زبان در درجه اول یک مشکل روانی و عصبی است، روغن براهمی برای درمان چنین شرایطی ایده‎آل است.

دو تا سه قاشق غذاخوری از آن بردارید و در مایکروویو گرم کنید. روغن داغ را حداقل به مدت نیم‎ساعت روی پوست سر خود ماساژ دهید. این کار را هر روز انجام دهید تا در عرض یک ماه بهبود قابل توجهی در وضعیت خود مشاهده کنید.

برگ بو

درمان لکنت زبان در طب سنتی
درمان لکنت زبان در طب سنتی

برگ بو خواص درمانی فوق‎العاده‎ای دارد و جویدن یا خوردن آن همراه با وعده‎های غذایی می‎تواند ضخامت زبان شما را کاهش دهد و از بروز لکنت زبان جلوگیری کند. برگ بو هم‎چنین برای سلامت مغز شما عالی است، زیرا گردش خون را افزایش می‎دهد و نورون‎ها را سالم و در شرایط عالی نگه می‎دارد.

یک برگ بو با اندازه متوسط ​​را کاملا بشویید و آن را زیر زبان خود قرار دهید. این کار را هر روز به مدت حداقل چند ماه انجام دهید تا شاهد بهبودی در وضعیت خود باشید.

چای بادرنجبویه

درمان لکنت زبان در طب سنتی
درمان لکنت زبان در طب سنتی

چای بادرنجبویه برگرفته از طب سنتی چین است که برای آرام کردن بیماری‎های عصبی و مشکلات روانی استفاده می‎شود. بادرنجبویه مملو از خواص درمانی، آنتی‎اکسیدان‎ها و سایر ترکیبات خوب است که نه تنها کل سیستم بدن شما را خنک می‎کند، بلکه عملکرد مغز را نیز تقویت می‎کند. نوشیدن روزانه یک فنجان از این داروی گیاهی لکنت زبان به مدت دو تا سه ماه، می‎تواند بسیار مفید باشد.

با توجه به اینکه خطر بروز واکنش آلرژیک برای درمان لکنت زبان کودکان با داروی گیاهی در طب سنتی وجود دارد، پیشنهاد می‎کنیم پیش از هرگونه اقدامی با متخصص اطفال نیز مشورت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

شما باید به‎محض بروز علائم لکنت زمان به پزشک مراجعه کنید. این مساله در مورد کودکان اهمیت بیشتری دارد و به تسریع روند بهبودی آن‎ها کمک می‎کند. در کنار آن، شروع درمان خانگی لکنت زبان واقعا موثر است. البته بهتر است از ایمن بودن هرکدام از راهکارهای ذکرشده، به‎ویژه انواع داروی گیاهی لکنت زبان کودکان، برای فرزند خود مطمان شوید.

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری را ندارید، توصیه می‌کنیم از خدمات دکتر اطفال آنلاین یا دکتر آنلاین مغز و اعصاب پذیرش۲۴ استفاده کنید. مشکلات خود را مطرح‌ کرده و از مشاوره بهترین متخصص گفتاردرمانی یا پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب اطفال برای درمان استفاده کنید

پاسخ به سوالات متداول در زمینه درمان خانگی لکنت زبان

در این بخش می‌توانید پاسخ تعدادی از ابهامات ذهنی خود را بیابید.

۱. درمان خانگی لکنت زبان در کودکان به چه شکل است؟

کودکان برخلاف بزرگسالان نیاز به نظارت والدین دارند تا بتوانند تمرینات لازم را انجام دهند و مصرف مواد غذایی مفید را در برنامه غذایی خود بگنجانند. علاوه بر این، درمان گیاهی لکنت زبان در کودکان نیز شرایط خاص خود را دارد و نمی‎توان از همه داروهای گیاهی استفاده کرد. مشورت با متخصص طب سنتی لازم است.

۲. روند درمان خانگی لکنت زبان بزرگسالان چگونه است؟

تجربه نشان داده است که بزرگسالان علاو‎بر دارودرمانی و گفتاردرمانی به انجام تمرینات خانگی نیز نیاز دارند. زیرا نسبت به کودکان، روند درمان آن‎ها دشوارتر است و ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد. پیشنهاد می‎کنیم به تمام راهکارهای ذکرشده در این مطلب توجه کنید.

۳. غذاهای مضر برای لکنت زبان در کودکان شامل چه مواردی هستند؟

مصرف مواد غذایی با طبع سرد، ممکن است علائم لکنت زبان را بدتر کند. پس بهتر است خوردن ماست، آلو، زردآلو، خیار، نارنگی، دوغ و قره‎قروت را کاهش دهید.

۳/۵ (۱۲ نظر)
منبع
mayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
86 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گمنام
گمنام
7 روز قبل

… تو لکنت خوب نمیشم

رویا
رویا
16 روز قبل

سلام وقت بخیر دخترم من ۵سالش لکنت داره از ۳سالگی دوسال گفتار درمانی بردم نتیجه ای نداشت چکار ثنم

رحیم محمد زاده
رحیم محمد زاده
1 ماه قبل

سلام من ۱۷ سالمه با خانواده‌ام حرف میزنم مشکلی ندارم ولی با کسی که تازه هست لکنت میگرم الان چکار کنم

صبا
صبا
1 ماه قبل

سلام من ۱۳ سالمه از کودکی لکنت داشتم اما الان کمتر شده و بعضی اوقات که کلمه های سخت رو تلفظ میکنم یا استرس دارم لکنت میگیرم و خیلی برام سخت و ناخوشاینده
من بخاطر لکنت خیلی سختی میکشم و نمی تونم در مورد‌ هر موضوعی صحبت کنم یا در مدرسه کنفراس بدم میشه کمکم کنید

رها
رها
1 ماه قبل

سلام من ۱۴ سالمه وقتی بچه بودم لکنت میگیرم تا ۷ سالگیم ادامه داشت اما خوب شدم الان وقتی فقط استرس دارم لکنت میگیرم باید چیکار کنم؟
ممنون میشم کمک کنید

فرهاد
فرهاد
1 ماه قبل

سلام. ببخشید یه مدت دخترم لکنت گرفته نمی دونم چکارکنم . یه راهنمایی میکنین

سید ابراهیمی
سید ابراهیمی
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید من یه دختر ۱۶ سالم شانزده ساله درگیر لکنت زبان هستم رفتم گفتار درمانی خوب نشدم و خانوادم بر اثر این مورد قادر برای برون من به گفتادر درمانی نیستن و شعارشون اینه اروم حرف بزنی اوکیه لکنت من زیاد انچنانی نیست ولی نمیدونم چرا بعضی وقت ها بدتر میشه یا موقع خوندن کتاب تو مدرسه معلم میگه بخون من هی موقع خوندن فاصله میندازم بعد میخونم فاصله دوباره خیلی بده اینجوری کمکم کنید من حاضرم هر کاری کنم تا خوب بشم خصوصا الان که صحبت کردن بهش مهمیه به نظرم…

مانی
مانی
پاسخ به  سید ابراهیمی
12 روز قبل

سلام میشه بیای پیوی کارت دارم!! Mani_espera تلگرام یا روبیکا شاد

عادل
عادل
1 ماه قبل

سلام
من بچه ۳ساله دارم سه هفته پیش ضربه به پیشونیش خورد و پیشونیش بخیه خورد بعد این اتفاق لکنت زبان گرفت بصورتی که یک کلمه بخصوص کلمه اول رو چند بار تکرار می‌کنه راهکار چیه؟

بردیا
بردیا
1 ماه قبل

سلام،بنده از هفت سالگی لکنت زبان گرفتم.و وقتی میخواستم موضوعی را برای دوستانم بگویم یا اولش سه بار آ میگفتم ولی الان دارم تمرین میکنم که این مشکل را برطرف بکنم

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط بردیا
فاطمه
فاطمه
2 ماه قبل

سلام من ۲۱ سالم و تقریبا از بچگی لکنت داشتم تا به الان یه وقتایی خوب حرف میزنم اما وقتی استرس میگیرم خیلی زیاد میشه و هر چقد بزرگتر میشم احساس میکنم داره بیشتر میشه واقعا خیلی از این موضوع ناراحتم
البته اینو بگم که من الان شاغل هستم و بهتون منشی در مشغول به کار هستم از زمانی که سرکار اومدم احساس میکنم استرسم کمتر شده و از حالت افسردگی بیرون اومدم
امیدوارم همه خوب بشیم ☺

محمد
محمد
پاسخ به  فاطمه
1 ماه قبل

ان شاالله بهتر بشین منم همین مشکل دارم اگه لازم دونستید یه گروه گفتار درمانی تشکیل میشه واتس آپ یا روبیکا و یا هر برنامه دیگه که باشه برای بهبود بخشیدن به گفتار میتونید پیام بدین به این ایدی روبیکا
@paeezian1372 با احترام

علیرضا
علیرضا
2 ماه قبل

سلام پسر من ۱۱سالشه از ۴سالگی لکنت گرفته داروی گیاهی گفتار درمانی همه جا بردمش لطفا بهم بگید چکار کنم ممنون میشم

زهرا
زهرا
پاسخ به  علیرضا
1 ماه قبل

سلام ببر پیش دکتر محمداحسان تقی زاده

زهرا
زهرا
پاسخ به  زهرا
1 ماه قبل

تهرانه سرچ کنید آدرس رو میاره

میلاد
میلاد
پاسخ به  زهرا
1 ماه قبل

این دکتر آدرسش کجاست برای بزرگسالان هم جواب گو هست

کوثر
کوثر
پاسخ به  زهرا
30 روز قبل

سلام میشه ادرس شون رو بدین

معراج
معراج
2 ماه قبل

من هم یک دفعه این جوری شد من فقط روی کلمه های ( نباشد نه نمی بریم نمی رسید) که ن دارند سخته ۱۲ سالمه و تو کلاس کنترل میکنم آروم حرف میزنم کم میشه
امید وارم خوب بشید

آرمان
آرمان
2 ماه قبل

سعی کنین حتما چند جلسه گفتار درمانی برین و با تکنیک های مکالمه آشنایی پیدا کنین.بعد از دو سه ماه که مسلط شدین برین بیرون و برای خودتون موقعیت حرف زدن ایجاد کنین مثل آدرس پرسیدن یا برین مغازه لباس فروشی چونه بزنین آخرم خرید نکنین،،،تنها راه درمان این مشکل توی نوجوانی یا بیشتر همینه که با ترسا روبرو بشید

منا
منا
2 ماه قبل

.

سحر
سحر
2 ماه قبل

منم از بچگی لکنت زبان دارم دنبال ی چاره هستم ک رفع کنم

توخب کونی هستی خیللللللللللللللللللِلللللللدلللللل
توخب کونی هستی خیللللللللللللللللللِلللللللدلللللل
پاسخ به  سحر
2 ماه قبل

من راهشو میدانم دادن

محمد
محمد
پاسخ به  سحر
1 ماه قبل

ان شاالله بهتر بشین منم همین مشکل دارم اگه لازم دونستید یه گروه گفتار درمانی تشکیل میشه واتس آپ یا روبیکا و یا هر برنامه دیگه که باشه برای بهبود بخشیدن به گفتار میتونید پیام بدین به این ایدی روبیکا
@paeezian1372 با احترام

فاطمه
فاطمه
2 ماه قبل

سلام دخترمن ۱۵ سالش لکنت داره گاهی بهتر میشه وگاهی شدید چکار کنم

محمد
محمد
پاسخ به  فاطمه
1 ماه قبل

ان شاالله بهتر بشین منم همین مشکل دارم اگه لازم دونستید یه گروه گفتار درمانی تشکیل میشه واتس آپ یا روبیکا و یا هر برنامه دیگه که باشه برای بهبود بخشیدن به گفتار میتونید پیام بدین به این ایدی روبیکا
@paeezian1372 با احترام

پوریا
پوریا
2 ماه قبل

من ۲۰سالمه از کلاس اول لکنت گرفتم تا الان روز به روز بدتر میشم این مشکل خیلی بزرگی برای من دیگ خیلی داره بهم فشار میاره دکتر رفتم دارو خوردم ولی هنوز خوب نشدم این مشکل خیلی دشوار ی واسه من بخاطر همین لکنت خیلی از اطرافیانم مسخرم کردن باعث سوژه دیگران شدم.
لطفاً کمکم کنید .

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  پوریا
1 ماه قبل

سلام خدمت شما
با توکل به خدا انشالله خوب میشین
وبا آرامش کلمات رو به زبان بیاورید
جمله تموم شد مکث وشروع کنید
موقع حرف زدن با کلاس حرف بزنین یعنی تند تند نه آروم آروم

حنا
حنا
3 ماه قبل

بدیش اینجای ک ی همدردم ندارم

کامی
کامی
پاسخ به  حنا
2 ماه قبل

من همدردت هستم منم مث توم

محمد
محمد
پاسخ به  حنا
1 ماه قبل

ان شاالله بهتر بشین منم همین مشکل دارم اگه لازم دونستید یه گروه گفتار درمانی تشکیل میشه واتس آپ یا روبیکا و یا هر برنامه دیگه که باشه برای بهبود بخشیدن به گفتار میتونید پیام بدین به این ایدی روبیکا
@paeezian1372 با احترام

حنا
حنا
3 ماه قبل

من ۱۷سالمه و از کلاس چهارم لکنت زبون دارم ک خیلی زیاده و این موضوع منو اذیت می‌کنه و باعث تمسخر دیگرانم

جوادابراهیمی
جوادابراهیمی
پاسخ به  حنا
3 ماه قبل

منم همین جوریم

قاسم هستم 32سالمه
قاسم هستم 32سالمه
3 ماه قبل

والله تو گوگل سرچ کردم الانم میگن عسل و نمک امتحان کردم اثری نداشت

قاسم هستم 32سالمه
قاسم هستم 32سالمه
3 ماه قبل

من از سه سالگی لکنت زبون گرفتم الانم ۳۲سالمه روز به روز داره بدتر میشه رفتم طب سنتی رگ زبونمو زد ولی فایده ای نداشت ممنون میشم کمکم کنید

آرین
آرین
3 ماه قبل

سلام منم این لکنت رو ب سختی پیش میبرم واقعااا سخته برام خیلی خیلی سخت از بچگی سالم بودم تا ۴ساله گی یادمه مثل بلبل حرف میزدم ، خونه مون تو روستا بود ،یه روز صبح از خونه زدم بیرون ،رفتم برم پیش پدرم که خیلی بابای بودم که از خونه کمی فاصله داشت ،از خونه کمی دور شدم ، سگ های خودمون و همسایه ، هف هشت ده تا سگ، اومدن ب همه دیگه حمله کردن ، منم بچه ۴ساله موندم وسط این همه سگ انقدر جیغ از ته دل زدم که همه همسایه ها اومدن بیرون از خونه ،پدرم اومد بقلم کرد اون لحظه نترس با تو کار ندارن ،حتی اون همه سگ رو زد از اون جا فراری داد،،، خلاصه من ترسیدم نتیجه لکنت اینجور بود گرفتم و اینو بگم موقه ماست دوغ تو تابستون بود ، ماست ترشی بود ، اینجاست ک میگن بچه ترسید بهش ترشی ندید ، خلاصه بگم ، بعداز ۲ماه این لکنت اومد جون من تا الان ، سندم ۲۵سالمه ، مدرسه میفرفتم ، بخاطر همین لکنت ترک تحصیل کردم ، همه بچهای مدرسه مسخرم میکردن ، هرروز دعوا داشتم تو مدرسه ،سن تا ۱۶سالگی تا ۱۸خیلی لکنتم شدید بود وقتی حرف میزدم با کسی نمیتونستم از بس استرس داشتم ب زودی اون کلمه بگم نمیشد ، بیشتر خجالت میکشیدم تو جمع و حتی بعضی موقعا میزدم زیر گریه ۱۹تا ۲۰سال کمی بهتر بودم ، باز ۲۱تا الان ۲۵سال و پدرمو از دست دادم خداشاهده لکنت منو پیر کرده هیچی از جوونییم ندونستم ،خلاصه با خودم هرچی بخوام حرف بزنم میگم حرف میزنم یه زره لکنت ندارم،، ،اما اما بخوام با طرف مقابلم حرف بزنم دیگه استرس میگیرم که قبلم میخواد بترکه ،هرکار میکنم خودمو آروم کنم تا استرس نگیرم نمیتونم، و دست خودم نیس ،هنوز بیشتر استرس میگیرم ب سختی حرف میزنم ، ب خودم میگم چرا چرا،من باید لکنت بگیرم اونم از بچگی سالم بودم ،، اما تو بزرگی لکنت بگیری واقعا سخته گفتار درمانی هم رفتم بهبود پیدا نکردم ، لطفا کسی اگر یه دکتر خوب و هرچی که لکنت خوب میکنه ، اینم ایدی تلگرام بهم راهنمایی کنه ممنونم از لطفتون @AryanMucic

بدون نام
بدون نام
3 ماه قبل

من لکنت دارم و اینجوریم که هر وقت می‌خوام حرف بزنم کلمات به ذهنم نمی‌رسه و یهو یه چیز چرت و‌پرت میگم‌ که خیلی سریع حرف میزنم

مهدی میزاوند
مهدی میزاوند
3 ماه قبل

سلام من مهدی هستم ۱۴ساله از زنجان منم نکلت دارم میشع راهنمایی کنید. من وقتی ۵سالم بود از ارتفا افتادم ۳متر بود خیلی خم ترسیدم اونم باسن ۵سالگی. داخل مدرسه هول یا استرس میگیرم تت پته میکونم وخیلی خجالت میکشم حتی خونه با خواهرم مادرم صبحت میکونم نکلت میگیرم خسته شودم از این نکلت همه مسخرم میکنن

عبدالله دلشاد
عبدالله دلشاد
3 ماه قبل

سلام
راستش من تا سن ۱۲ سالگی خوب و روان و سریع حرف میزدم
ولی بعد از اون نمی تونم راحت و با آرامش حرف بزنم
چون قبلا کلمات سریع سریع میگفتم الان نمی تونم مثل گذشته سریع و روان حرف بزنم

عبدالله دلشاد
عبدالله دلشاد
3 ماه قبل

۹

زهرا
زهرا
3 ماه قبل

من ۱۶ سالمه واز ۵ سالگی تا الان لکنت دارم راهنمایی ام کنین تا خوب بشم
۳۰ جلسه دکتر رفتم فایده نداشت

محمد
محمد
پاسخ به  زهرا
1 ماه قبل

ان شاالله بهتر بشین منم همین مشکل دارم اگه لازم دونستید یه گروه گفتار درمانی تشکیل میشه واتس آپ یا روبیکا و یا هر برنامه دیگه که باشه برای بهبود بخشیدن به گفتار میتونید پیام بدین به این ایدی روبیکا
@paeezian1372 با احترام

اروین
اروین
3 ماه قبل

من ۱۴ سالمه از ۳ سالگی فکر کنم به وسیله یک حیوان ترسیدم و لکنت گرفتم تو بچگی یه بار خواب اتیش سوزی خونه مادربزرگم را دیدم که گرگا جمع شده بودن دور خونه مگه نمیگن بعد ۱۲ سالگی لکنت خوب میشه؟ 🙁

ماهان
ماهان
پاسخ به  اروین
3 ماه قبل

نه متاسفانه عزیزم، من ۱۹ سالمه و مشکل لکنت دارم و ازت خواهش میکنم این مسله رو با مامان بابات درمیان بزار تا سریعتر خوب شی❤️

محمد
محمد
پاسخ به  اروین
1 ماه قبل

ان شاالله بهتر بشین منم همین مشکل دارم اگه لازم دونستید یه گروه گفتار درمانی تشکیل میشه واتس آپ یا روبیکا و یا هر برنامه دیگه که باشه برای بهبود بخشیدن به گفتار میتونید پیام بدین به این ایدی روبیکا
@paeezian1372 با احترام

ابوالفضل
ابوالفضل
3 ماه قبل

سلام من ۱۷ سالم شده هنوزم لکنت زبون دارم لطفا کمک کنید

محمد
محمد
پاسخ به  ابوالفضل
1 ماه قبل

ان شاالله بهتر بشین منم همین مشکل دارم اگه لازم دونستید یه گروه گفتار درمانی تشکیل میشه واتس آپ یا روبیکا و یا هر برنامه دیگه که باشه برای بهبود بخشیدن به گفتار میتونید پیام بدین به این ایدی روبیکا
@paeezian1372 با احترام

معصومه
معصومه
پاسخ به  ابوالفضل
1 ماه قبل

سلام به همه دوستان من ۴۱ سالمه از بچگی تا دوران دبیرستان لکنت داشتم از اونجایی که یه روستایی و در خانواده‌ای پرجمعیت بودم امکان مراجعه به پزشک نداشتم خودم توی خونه روبرو آینه می رفتم برای خودم به آرامی صحبت و سخنرانی می کردم
کلمات رو شمرده شمرده می گفتم بدون هیچ عجله ای.
و کتاب شعر و یا نثر با صدای بلند برای خودم می خوندم اینجوری هم گستره واژه گانم بیشتر می شد هم راحت تر صحبت می کردم
الان که توی جمع فامیل یا دوستانه یا کاری حرف می زنم همه میگن خیلی جذاب حرف میزنی
و از دبیرستان تا حالا کسی فکرشو نمیکنه که من لکنت داشتم حتی اگه به دوستانم میگفتم که بچگیم لکنت شدیدی داشتم
راستی می دونستید افراد لکنتی باهوش تر از بقیه هستند عزیزای دلم خودمون رو باور کنیم با تمرین های مستمر این مشکل ره میشه برطرف کرد

صبا
صبا
پاسخ به  معصومه
1 ماه قبل

منم همین تمرینا رو میکنم اما روز به روز بدتر میشم

مهدی
مهدی
3 ماه قبل

من هن لکنت زبان دارم وقتی دارم صحبت میکنم با طرف نمیتونمم حرفم کامل کنم باید چیکار کنم

مهدی
مهدی
3 ماه قبل

سلام

ابراهیم
ابراهیم
4 ماه قبل

پسری ۷ ساله دارم چند ماهی دچار لکنت زبان شده لطفاً راهنمایی کنید

مهدی
مهدی
پاسخ به  ابراهیم
2 ماه قبل

ببریدش پیش گفتار درمانی و متخصص گفتار

عباس
عباس
4 ماه قبل

سلام من عباس هستم ۱۹سالمه وقتی میخوام برم دانشگاه یا حتی برم جایی که کار دارم استرس میگیرتم و لکنت میگیرتم و نمیتونم درست حرف بزنم ولی وقتی پیش رفقام هستم راحت میتونم حرف بزنم
میشه یه درمانی بهم بگید ممنون میشم خسته شدم دیگه ازش

رضا
رضا
4 ماه قبل

سلام پسر من ده سالش پیش گفتار درمانی هم بردیم اما خوب نشده‌

بهزاد
بهزاد
5 ماه قبل

لکنت زبان

بنت
بنت
5 ماه قبل

سلام من وقتی میخوام با یه غریبه حرف بزنم هیچی نمیتونم حرف بزنم یا به زور
خود به خود استرس دارم موقع حرف زدنم لکنت میگیرم یا باعث میشه خیلی کم صحبت کنم و اصلا نمیتونم فکر کنم تو اون لحظه چی بگم به طرف
راهکارش چیه؟

امیر
امیر
پاسخ به  بنت
4 ماه قبل

سلام پسر منم ۳ سالشه زیاد حرف نمیزنه حرف زدنش کلمه کوتاه انگار می‌ترسه حرف بزن بعضی وقتا با انگشتای دستش بازی می‌کن با خودش حر ف میزن
میخواستم راهنماییم کنید ممکن لکنت زبان بگیر

محمد
محمد
پاسخ به  بنت
1 ماه قبل

ان شاالله بهتر بشین منم همین مشکل دارم اگه لازم دونستید یه گروه گفتار درمانی تشکیل میشه واتس آپ یا روبیکا و یا هر برنامه دیگه که باشه برای بهبود بخشیدن به گفتار میتونید پیام بدین به این ایدی روبیکا
@paeezian1372 با احترام

نرگس
نرگس
5 ماه قبل

نرگس

محمد
محمد
پاسخ به  نرگس
1 ماه قبل

ان شاالله بهتر بشین منم همین مشکل دارم اگه لازم دونستید یه گروه گفتار درمانی تشکیل میشه واتس آپ یا روبیکا و یا هر برنامه دیگه که باشه برای بهبود بخشیدن به گفتار میتونید پیام بدین به این ایدی روبیکا
@paeezian1372 با احترام

محمد رضا
محمد رضا
5 ماه قبل

سلام من ۱۳ سالم هست کلاس هفتم هستم ی رو توی خونه مون دعوا شد و من خیلی ترسیدم ۶سالم بود و تا همین الان لکنت دارم همه جا لکنت دارم چند راه برای درمانم بگید و میخواستم بگم که که با رفتن به گفتار درمانی درست میشه

محمد
محمد
پاسخ به  محمد رضا
1 ماه قبل

ان شاالله بهتر بشین منم همین مشکل دارم اگه لازم دونستید یه گروه گفتار درمانی تشکیل میشه واتس آپ یا روبیکا و یا هر برنامه دیگه که باشه برای بهبود بخشیدن به گفتار میتونید پیام بدین به این ایدی روبیکا
@paeezian1372 با احترام

صادق
صادق
5 ماه قبل

جایگزینی کلمات روش بسیار غلطی هست که در مقاله اشاره شده، این خودش باعث لکنت و وسواس بیشتر فرد میشه

ستاره
ستاره
6 ماه قبل

سلام دخترم چهارسالش هست بعضی کلمه هارو که میتواد بگه اولش یه کم گیر مسکنه ولی بلافاصله بعدش اون کلمه رو دوباره درست میگه.اولش گیر میکنه تا بلاخره میگه ولی بعدش سریع همون کلمه رو درست میکه.چیکار باید بکنم؟

یاری دهنده
یاری دهنده
پاسخ به  ستاره
5 ماه قبل

سلام ی چن تا راهکار برا یکی از دوستان فرستادم ک ب من ک از ۵سالگی تا ۳۸سالگی لکنت داشتم و زندگیم کاملا تحت تاثیر اون بود و کلا افسرده و منزوی شده بودم فرصت تحصیل، چندین شغل پردرآمد و… از من گرفته شد در زمان خدمت وقت حضور و غیاب مورد تمسخر قرار میگرفتم چون نمیتونستم ی کلمه ساده من رو بگم ولی اول خدا بعد یک روانپزشک مصری در امارات بدون دریافت حتی ۱ درهم کمکم کرد و روشها رو ب من داد تقریبا ۶ماه هم بعنوان یک دوست هرهفته برا دیدن پیشرفتم با من تماس میگرفت منم وظیفه میدونم در اختیار همدردهام بزارم، روحش شاد دکتر عبدالرضاعلوان که بعلت سکته قلبی فوت کردن

نامیرا
نامیرا
پاسخ به  ستاره
4 ماه قبل

از همین حالا ببرش پیش گفتار درمان سردیجات بهش نده خیار کاکائو وحشتناکه شکلات بستنی خیار ماست دوغ مرکبات هندوانه هرچیزی ک سرده بهش نده بهش شیره انگور بده بعد آب بده بخوره روزی دوقاشق بهش شیره خرما گرمیجات مثل هل بده عسل بده وقتی اینجور صحبت میکنه سعی نکن بهش بفهمونی اینجا گیر زدی درستش کن بایر خودت لاک‌پشتی حرف بزنی تا اونم یاد بگیره باهاش از رو عکس قصه و داستان بگو و بعد بگو اونم بگه تک کلمه کار کن با کارت هایی ک روش عکس داره مثلا اردک بعد جمله بگو لاک‌پشتی اردک پا داره اردک نوک داره اردک دونه میخوره

ساعی
ساعی
7 ماه قبل

درود موثرترین راه اینست در اسرع واقع به گفتار درمان مراجعه شود تا با بررسی موقعیت شنوایی و بررسی متخصص گوش حلق و بینی استخوان های چکشی سندانی و رکابی گوش و همچنین حلزونی چک شود تا چرخش هوا بین حلق زبان و مجموعه شنوایی چک شود .سعی کنید از کلمات جایگزین استفاده شود .هیچوقت آبسرد میل نفرمایید حتی المقدور از سرخ کردنی پرهیز بفرمایید مدام آب بنوشید .حتما خرما و برگ بو و فلفل سیاه در رژیم روزانه اعمال کنید مقدورا قهوه میل نفرمایید
و نکته طلایی اینست که هیچوقت باور نکنید لکنت دارید تا مغزتون این ضایعه رو تبدیل به باور نکند

رحیمی
رحیمی
7 ماه قبل

سلام من ۲۰سالم است لکنت زبان دارم نه اینقدرزیاداست وقتی صهبت میکنم نفسم میگدرد استریس پیدامیکنم وزیرتاسیر میرم اگرکسی ایکاراتجربکرد است لتفان کومکم کند

اسم من اسیه هس ۲۰ سالم هس خیلی ربونم میگیرت بزور ح
اسم من اسیه هس ۲۰ سالم هس خیلی ربونم میگیرت بزور ح
پاسخ به  رحیمی
6 ماه قبل

سلام خوبید

اسم من اسیه هس ۲۰ سالم هس خیلی ربونم میگیرت بزور ح
اسم من اسیه هس ۲۰ سالم هس خیلی ربونم میگیرت بزور ح

علیک سلام

محمد
محمد

ان شاالله بهتر بشین منم همین مشکل دارم اگه لازم دونستید یه گروه گفتار درمانی تشکیل میشه واتس آپ یا روبیکا و یا هر برنامه دیگه که باشه برای بهبود بخشیدن به گفتار میتونید پیام بدین به این ایدی روبیکا
@paeezian1372 با احترام

یاری دهنده
یاری دهنده
پاسخ به  رحیمی
5 ماه قبل

سلام ی چن تا راهکار برا یکی از دوستان فرستادم ک ب من ک از ۵سالگی تا ۳۸سالگی لکنت داشتم و زندگیم کاملا تحت تاثیر اون بود و کلا افسرده و منزوی شده بودم فرصت تحصیل، چندین شغل پردرآمد و… از من گرفته شد در زمان خدمت وقت حضور و غیاب مورد تمسخر قرار میگرفتم چون نمیتونستم ی کلمه ساده من رو بگم ولی اول خدا بعد یک روانپزشک مصری در امارات بدون دریافت حتی ۱ درهم کمکم کرد و روشها رو ب من داد تقریبا ۶ماه هم بعنوان یک دوست هرهفته برا دیدن پیشرفتم با من تماس میگرفت منم وظیفه میدونم در اختیار همدردهام بزارم، روحش شاد دکتر عبدالرضاعلوان که بعلت سکته قلبی فوت کردن

علی
علی
7 ماه قبل

سلام من ۱۴ سالمه و خیلی عصبی ام و چن ماهیه یه حرف ساده رو سرعتی میگم و بعضی وقتا کلمه رو نا مفهوم میرسونم لنکت گرفتم نمیدونم چیکار کنم اونقد زیادم نیست که اصلا نتونسم حرف بزنم کمه ولی بازم نمیدونم چیکار کنم

محمد
محمد
پاسخ به  علی
1 ماه قبل

ان شاالله بهتر بشین منم همین مشکل دارم اگه لازم دونستید یه گروه گفتار درمانی تشکیل میشه واتس آپ یا روبیکا و یا هر برنامه دیگه که باشه برای بهبود بخشیدن به گفتار میتونید پیام بدین به این ایدی روبیکا
@paeezian1372 با احترام

محمد
محمد
7 ماه قبل

سلام وقت بخیر من محمد ۱۴ ساله هستم از ارومیه یک ماه پیش رفته بودیم روستا شب بود رفتم حیاط خانه یه هو سگ به من حمله کرد منم ترسیدم لکنت زبان گرفتم بی‌زحمت اگه تونستید راهنمایی کنید

محمد
محمد
پاسخ به  محمد
7 ماه قبل

برو‌گفتار درمانی خیلی خوبه

صغرا
صغرا
8 ماه قبل

سلام من خواهرم ۳۸ سالش هست درخواب بوده ازخواب که پامی شه میبینه که لکنت زبان دارد الان هم زیادتر شده چه کار کنیم

یاری دهنده
یاری دهنده
پاسخ به  صغرا
5 ماه قبل

سلام ی چن تا راهکار برا یکی از دوستان فرستادم ک ب من ک از ۵سالگی تا ۳۸سالگی لکنت داشتم و زندگیم کاملا تحت تاثیر اون بود و کلا افسرده و منزوی شده بودم فرصت تحصیل، چندین شغل پردرآمد و… از من گرفته شد در زمان خدمت وقت حضور و غیاب مورد تمسخر قرار میگرفتم چون نمیتونستم ی کلمه ساده من رو بگم ولی اول خدا بعد یک روانپزشک مصری در امارات بدون دریافت حتی ۱ درهم کمکم کرد و روشها رو ب من داد تقریبا ۶ماه هم بعنوان یک دوست هرهفته برا دیدن پیشرفتم با من تماس میگرفت منم وظیفه میدونم در اختیار همدردهام بزارم، روحش شاد دکتر عبدالرضاعلوان که بعلت سکته قلبی فوت کردن

محمد
محمد
پاسخ به  صغرا
1 ماه قبل

ان شاالله بهتر بشین منم همین مشکل دارم اگه لازم دونستید یه گروه گفتار درمانی تشکیل میشه واتس آپ یا روبیکا و یا هر برنامه دیگه که باشه برای بهبود بخشیدن به گفتار میتونید پیام بدین به این ایدی روبیکا
@paeezian1372 با احترام

ارین
ارین
8 ماه قبل

سلام پسرمن ۱۰ سا لشه لکنت زبان داره به خصوص زمان مدرسه لکنتش زیاد میشه .میشه راهنماییم کنید

امیر
امیر
پاسخ به  ارین
8 ماه قبل

سلام ارین…
باید توی آینه از خودش سوال بپرسه و به همون سوال پاسخ بده البته با صدای بلند و اینکه شما خودتون رو سرگرم کاری کنید که اون راحت باشه و استرس نگیره..‌
این کار بهبود میبخشه ولی درمان نمیشه
برای درمان به دکتر گفتار درمانی مراجعه کنید…

آیلین
آیلین
9 ماه قبل

سلام .خسته نباشید.دخترم شش سالشه چند وقتی هست لکنت گرفته. خودشم ناراحته نمی‌دونم چکارکنم .

محمد
محمد
پاسخ به  آیلین
1 ماه قبل

اگه لازم دونستید یه گروه گفتار درمانی تشکیل میشه واتس آپ یا روبیکا و یا هر برنامه دیگه که باشه برای بهبود بخشیدن به گفتار میتونید پیام بدین به این ایدی روبیکا
@paeezian1372 با احترام

امیر حسام
امیر حسام
9 ماه قبل

سلام پسر ۴ساله دارم یک هفته دوچارلکنت زبان شده لطفناراهنمای کنید

فاطمه
فاطمه
9 ماه قبل

سلام من دختری ۱۳ ساله هستم سر مدرسه و حتی خونه لکنت زبان دارم وقتی معلم ازم سوالی میپرسه به سختی جواب میدم بعضی از خواهر برادرانم هم لکنت زبان دارند ما از سیستان و بلوچستان روستای گزگر هستم لطفا بهم کمک کنید

ماهگل
ماهگل
10 ماه قبل

سلام من ی دختر سه سال هفت ما دارم که شب خوبید فرادش لکنت زبان گرفته خیلی اسالم خورد البته مرغ برید توی سرش نمیدانم از اون شد لطفت راهنمایم کنید چکار کنم

دکمه بازگشت به بالا