داروی پنتوکسی فیلین | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Pentoxifylline

نحوه مصرف، موارد احتیاط و نکات ضروری داروی پنتوکسی فیلین

 داروی پنتوکسی فیلین Pentoxifylline

پنتوکسی فیلین Pentoxifylline دارویی است که برای درمان لخته شدن متناوب خون به دلیل بیماری تنگی عروق محیطی مورد استفاده قرار می گیرد.
بیماری تنگی عروق محیطی باعث لنگیدن پی در پی را داشته باشید که می تواند با استراحت بهتر شود، موهای بدن به مرور زمان دچار ریزش می شود، زخم هایی در اندام ها پدیدار می شود و یا براقی پوست می شود. پنتوکسی فیلین را در دسته داروهایی قرار می دهند که گشاد کننده عروق هستند. این دارو وارد جریان خون می شود و در عروق تنگ کار می کند. از این دارو علاوه بر درمان بیماری های تنگی عروق محیطی برای درمان ناباروری مردان و کم خونی داسی شکل نیز مورد استفاده قرار می گیرد. پنتوکسی فیلین در بازارهای بین المللی مارک های دیگری می تواند داشته باشد که از جمله این مارک ها می توان به پنتوفلوکس(بوچارا-رکورداتی)،‌پنتوکسیفیلین(پانفرما)،‌‌رنتینلین(آمدیفارم)، پنتوفیلین(سوفارما)، پنتولاب(لامسا) اشاره کرد. تحقیقات نشان داده پنتوکسی فیلین با داشتن نقش واسطه ای، اثرات ضد التهابی بر روی نوتروفیل ها و ماکروفاژها دارد. این دارو سرعت پیشرفت زوال عقلی را کاهش می دهد، خطر پارگی پلاک را کاهش می دهد و به کنترل دیابت کمک می کند و این ها تنها یکی از اثرات برجسته این دارو می باشد. پنتوکسی فیلین یک مهارکننده غیر اختصاصی فسفودی استراز  Camp می باشد و از این رو اثرات cAMP را تنظیم می کند. این دارو ممکن است نقش بسیار گسترده تری در ارتقاء سلامت قلب و عروق تمامی افراد جهان داشته باشد. این دارو بر روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر دارد.

وب سایت و اپلیکیشن پذیرش۲۴، این امکان را برای شما فراهم نموده تا در سریعترین زمان ممکن با پزشکان آنلاین متخصص قلب و عروق در تمامی نقاط ایران به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین، تلفنی و متنی ارتباط بگیرید و سوالات خود را درباره داروی مد نظر خود از پزشک متخصص بپرسید.

گفت و گو با پزشک متخصص قلب و عروق

نحوه استفاده از داروی پنتوکسی فیلین 

این دارو هنگام ورزش میزان اکسیژن موجود در خون را افزایش می دهد و از این طریق مدت و مسافت ورزش را افزایش می دهد. پنتوکسی فیلین در بازار دارویی به شکل قرص موجود می باشد و نحوه استفاده از آن ۳ بار در روز و یا طبق دستور پزشک متخصص قلب و عروق می باشد و فراموش نکنید که مصرف این دارو باید همراه با غذا باشد. قرص را کامل قورت دهید و از خرد کردن و جویدن این دارو خودداری کنید چرا که با این کار ممکن است دچار عوارض جانبی شوید. سعی نکنید که قرص را به چند قسمت تقسیم کنید و فراموش نکنید که زمانی می توانید این کار را انجام دهید که قرص یا خط نمره داشته باشد یا پزشکتان دستور داده باشد. از تجویز خودسرانه این دارو در برای درمان خودداری کنید.

لطفا قبل از مصرف این دارو از پزشک مورد نظر خود، یا از ده ها دکتر آنلاین متخصص قلب و عروق پذیرش۲۴، به صورت متنی یا تلفنی روش مصرف دارو را بپرسید.

اثرات جانبی داروی پنتوکسی فیلین

به خاطر داشته باشید که پزشک این قرص را برای شما تجویز کرده است زیرا او با توجه به شرایط پزشکی شما قضاوت کرده است که سود قرص پنتوکسی فیلین برای شما بیشتر از عوارض آن خواهد بود و بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند ولی این موضوع دلیلی بر خود درمانی نمی باشد.

  • عوارض جانبی استفاده از این قرص می تواند تهوع، آروغ زدن، استفراغ، سرگیجه و باد معده باشد. در صورتی که هر یک از این عوارض ادامه دار شدن یا بدتر شدن سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • استفاده از قرص پنتوکسی فیلین عوارض جانبی جدی را به همراه ندارد اما در صورت مشاهده هر یک از این عوارض افزایش ضربان قلب، بی نظمی ضربان قلب، کبودی و خونریزی آسان سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • این دارو عوراض آلرژیکی را نشان نمی دهد اما در صورت مشاهده علائمی همچون درد قفسه سینه، خارش، تورم در زبان، تورم در گلو، تورم در صورت، سرگیجه شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • قبل از مصرف دارو حتما به تاریخ انقضای آن توجه کنید و در صورتی که تاریخ آن گذشته باشد به هیچ عنوان آن را مصرف نکنید وگرنه دچار عوارض جانبی خواهید شد.
  • از تجویز خودسرانه دارو به اطرافیانتان جدا خودداری کنید و این دارو باید توسط پزشک تجویز شود.

مصرف پنتوکسی فیلین

موارد احتیاط داروی پنتوکسی فیلین

  • اگر در سابقه پزشکی خود به پنتوکسی فیلین، کافئین یا تئوفیلین حساسیت داشته اید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورتی که در سابقه پزشکی خود بیماری خاصی همچون سکته مغزی، خونریزی در چشم، مشکلات کبدی، مشکلات کلیوی، جراحی یا زخم دارید حتما به پزشک اطلاع دهید.
  • تمام داورهای مصرفی خود را اعم از گیاهی و شیمیایی به پزشک اطلاع دهید.
  • مصرف پنتوکسی فیلین در دوران حاملگی توصیه نمی شود مگر اینکه پزشک تشخیص دهد.
  • این دارو وارد شیر مادر می شود بنابراین قبل از استفاده از این قرص در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.
  • وب سایت و اپلیکیشن پذیرش۲۴، این امکان را برای شما فراهم نموده تا در سریعترین زمان ممکن با پزشکان آنلاین متخصص قلب و عروق در تمامی نقاط ایران به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین، تلفنی و متنی ارتباط بگیرید و سوالات خود را درباره داروی مد نظر خود از پزشک متخصص بپرسید.

تداخلات دارویی داروی پنتوکسی فیلین 

  • یکی از مسائل مهمی که وجود دارد این است که تداخلات دارویی ممکن است خطر ابتلای شما به عوارض جانبی را افزایش دهد یا اینکه نحوه عملکرد دارو را تحت تاثیر قرار دهد.
  • شما قبل از مراجعه به پزشک لیستی از تمام داروهای شیمیایی و گیاهی مورد استفاده خود را به پزشک دهید تا او بهترین تجویز را برای شما انجام دهد.
  • بدون اجازه پزشک مقدار مصرف را تغییر ندهید.
  • داروهایی که ممکن است با این دارو دپار تداخل شوند از جمله ضد پلاکت ها(کلوپیدوگرل)، NSAIDها(ایبوپروفن، ناپروکسن، کتورولاک، فنوپرفن، کتوپروفن)،رقیق کننده های خون( وارفارین، دابیگاتران).

نحوه مصرف داروی فراموش شده داروی پنتوکسی فیلین

دارو را مطابق دستور پزشک  یا پزشک آنلاین متخصص قلب و در زمان های تنظیم شده مصرف کنید و در صورتی که مصرف آن را فراموش کردید به محض اینکه متوجه شدید دارو را مصرف کنید. اگر به زمان مصرف مقدار بعدی نزدیک هستید بنابراین مقدار داروی فراموش شده را بیخیال شوید. به هیچ عنوان برای جبران مقداری از کرم را که فراموش کرده اید مصرف کنید، مقدار مصرف بعدی خود را دو برابر نکنید. باید توجه داشته باشید که استفاده بیشتر از مقدار توصیه شده این دارو دوره درمان شما را نه تنها کوتاه تر نخواهد کرد بلکه ممکن است دوره درمانتان را طولانی تر کند.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط . فقط جنبه آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن با توجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

نحوه نگهداری از داروی پنتوکسی فیلین 

  • پنتوکسی فیلین را مطابق دستورالعمل های روی محصول یا مطابق دستورات پزشک نگهداری کنید.
  • این دارو باید به دور از رطوبت و نور نگهداری شود.
  • دور از دسترس کودکان و حیوانات باشد.
  • دارو را به هیچ عنوان در حمام نگهداری نکنید.

شما عزیزان می‌توانید هرسوالی که در باره این دارو داشتید، در قسمت نظرات از ما بپرسید. پزشکان متخصص ما به شما پاسخ خواهند داد.

مشاوره آنلاین قلب و عروق

 

 

 

 

۳.۵/۵ (۲ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
42 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
5 ماه قبل

سلام‌ دکترخسته نباشید من‌پلاک پایرونی دارم تزریق وراپامیل انجام میدم تزریق دومی روکه انجام دادم گفتم دکتر بیضه هام یکم سوزش داره دکترم حالا به دلایلی که نمیدونم سه بسته ازاین قرص پنتو فلین ۴۰۰ نوشت هرشب یکی گفت بخور ازوقتی میخورم روی لب بالام وسطاش هردوطرف مث یه خط لب کرم رنگ افتاده امکانش هست ازاون قرص باشه یا ازتزریقای ترکیب که انجام میدم چون جای پلاکت روهم‌دییق پیدانمیکنه ممنون میشم راهنماییم کنین

مهدی اصفهانی
مهدی اصفهانی
5 ماه قبل

سلام
بیماری دیابت دارم وقرصهای زیادی مصرف میکنم
پروستات هم بزرگ شده که قرص امنیک هرشب میخوردم
ولی یک ماهه که قرصپنتوکسیفیلین ۴۰۰ صبح وشب یکی مصرف میکنم
۲ روز قبل مشاهده کردم مایع منی من قهوه ای بی رنگ شده
آیا خطرناکه چیکار کنم

حمیده
حمیده
8 ماه قبل

این دارو بر روی عروق وریدی اثر داره یا شریانی
واینکه با وینو ویتال تداخل داره؟

مرتضی
مرتضی
9 ماه قبل

سلام قبلا قرص آس ا میخوردم حالا پنتوکسی داده دیگه آ آس آ نخورم همون کار رو میکنه

قاسم
قاسم
9 ماه قبل

سلام دکتر برای بچه دار شدن پنتوکسی فیلین هر ۱۲ ساعت یک بار داده از وقتی میخورم حالت تهوع وسردرد وپهلو درد دارم ایا ادامه بدم یا قطع کنم قرص

امان الله
امان الله
11 ماه قبل

سلام اقای دکتر۳ماه است داروی پنتوکسی فیلین مصرف میکنم اکنون تمام کردم ایا هنوزاستفاده کنم یا خیر

غلامرضا دیور
غلامرضا دیور
11 ماه قبل

سلام دکتر برای من پتوکسی فیلین۴۰۰تجویزکرده برای بچه دارشدنم،من آ قاهستم،حالا،هر۶ساعت۲عددایا،این مقدار مصرف خطر ناک نیست،مصرف درست چقدر است

کاظم صبری ۲۹ساله
کاظم صبری ۲۹ساله
11 ماه قبل

باسلام و خسته نباشید من مردی ۳۹ ساله هستم که سال۹۱ برای درد پا اززانو به پایین چند ماهی داشتم که با زخم شدن نوک انگشت پا (ناخن تو گوشت می رفت)
به دکتر مراجعه کردم تشخیص اولیه شان بورگر بود که پام انژو کردن واززیر شکمم طرف چپ عمل جراحی داشتم پام از کبودی درامد وبادارو مصرف کردم خوب شدم تاسال۹۶پای دیگرم همینجوری زخم شد باز به دکتر مراجعه کردم بابالن زدن انگشت پام اندازه یک سانت کاملا ناخن افتادوخراب بود دستش درد نکنه کاملا بهبود داد الان سال۴۰۲باز نبض پام نمی زنه و کف پام نقطه ای ویاپشت پا اززانو به پایین معلوم میشه رگ سیاه شده و نقطه ای قرمزفشار میدهی سفت شده آیا من از قرص پنتوکسی فیلین مصرف کنم

اسدی
اسدی
1 سال قبل

سلام .پنتوکسی فیلین با آسپرین ۸۰ میتونه تداخل دارویی ایجاد کنه وخطرناک باشه یا خیر .

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط اسدی
ابراهیم
ابراهیم
1 سال قبل

با سلام
ضمن تشکر از پذیرش ۲۴
در حال حاضر بیمار برای مشکل قلبی از داروی متورال ۵۰ با دوز ۲ عدد در روز استفاده می کنند.
مدتی است بابت تنگی عروق پاها از داروی پنتوکسی فنیل ۴۰۰ با دوز ۲ عدد روزانه هم استفاده می کند.
آیا بدلیل مصرف پنوکسی فنیل باید مقدار دوز مصرفی متورال کاهش پیدا کند؟
سپاس

حسن کلانتری
حسن کلانتری
2 سال قبل

آیاقرصTrentilin همان قرص پنتوکسی فیلین است.

نعمت
نعمت
پاسخ به  حسن کلانتری
2 سال قبل

بله

امیر
امیر
2 سال قبل

سلام این قرص چه ربطی به انتقال جنین دارد

بهزاد جهان بخش
بهزاد جهان بخش
2 سال قبل

سلام پنتو کسی فیلین توی داروخانه کرج پیدا نمی شه مگه این دارو ایرانی نیست ساخت کشور خودمان است میخواستم خواهش کنم اگه جای هست یا اینکه می دونید کدام داروخانه دارند لطف بفرمایید ادرس بدین بیام بگیرم ممنون میشم

مرتضی
مرتضی
پاسخ به  بهزاد جهان بخش
2 سال قبل

مشهد داروخانه دکتر مرتضوی بولوار فردوسی

پریسا
پریسا
پاسخ به  بهزاد جهان بخش
2 سال قبل

سلام ببخشید شما قرص پنتوکسی فیلین رو پیدا کردید
اگه پیدا کردید لطفا بگید از کجا منم خیلی دنبالش گشتم پیدا نمیکنم

نعمت
نعمت
پاسخ به  پریسا
2 سال قبل

سلام پیدا نمیشه فقط خارجی هست

اسدی
اسدی
پاسخ به  بهزاد جهان بخش
1 سال قبل

داروخانه ۱۳ آبان تهران توی میدان ۷تیر داشت گرفتم.

ناهید
ناهید
پاسخ به  اسدی
9 ماه قبل

داروخانه دکتر اینانلو بین ۴۵متری کرج ومیانجاده داره تازه سفارش هم میگیره وارسال هم داره

نرگس ۵۶ ساله
نرگس ۵۶ ساله
پاسخ به  ناهید
5 ماه قبل

نرگس ۵۶ ساله

بنیامین
بنیامین
پاسخ به  بهزاد جهان بخش
5 ماه قبل

سلام مشهد خیابان دانشگاه نرسیده به میدان احمداباد

آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط بنیامین
ندا بابادی
ندا بابادی
2 سال قبل

سلام وقت بخیر
پدرشوهر من گرفتی عروق قسمت پا داره بالای ۷۵ درصد ودکتر گفته بود که تا آخر بابد پنتوکسی بخوره وهیچ کاری نمیشه براش کرد والان این دارو توهیچ داروخانه ای نیست خواستم ببینم پنوکسی داروی جانشین داره که بدم بخوره یا که ؟
ممنون میشم راهنمایی کنید

میلاد
میلاد
2 سال قبل

سلام خسته نباشید وقت بخیر میخواستم بدون قرص پنتوکسی فیلین با مواد شیره تریاک یا قهوه اسپرسو مداخله ای داره یعنی احتمالش هست حاله آدمو بد کنه عوارض نشون بده

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  میلاد
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین داروسازی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با پزشک داروسازی

شهرزاد شیوایی
شهرزاد شیوایی
3 سال قبل

سلام، وقت به خیر
من مدت یک سال به دلیل ورم و واریس شدید پا زیر نظر متخصص قلب شبی یک عدد قرص پنتوکسی فیلین ۴۰۰ مصرف می کردم و توو اون دوره هیچ عارضه ای نداشت برام.ورم پام خیلی بهتر از قبل شده اما کاملاً رفع نشد. با مراجعه مجددم به پزشک و با توجه به تأثیر قرص مصرف قرصم به دوبار در روز افزایش پیدا کرد.
با اولین پریودم بعد از مصرف دو قرص در یک روز متاسفانه خونریزیم خیلی شدید و طولانی شد.
سوالم اینه که آیا این دارو تأثیری در میزان خونریزی زمان پریودی داره؟

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  شهرزاد شیوایی
3 سال قبل

سلام
بعیده بخاطر این دارو باشه

مهرداد میرافضل
مهرداد میرافضل
پاسخ به  شهرزاد شیوایی
5 ماه قبل

با سلام و تقدیم نهایت احترام
من اعلام می‌دارم که نامزد سرکار خانم شهرزاد شیوایی هستم و به دلیل بچه بازی دیگر انتخابم برای ازدواج ایشان نیستند.
سپاس

مهرداد میرافضل
مهرداد میرافضل
پاسخ به  شهرزاد شیوایی
5 ماه قبل

با سلام و تقدیم نهایت احترام
من اعلام می‌دارم نامزد قبلی سرکار خانم شهرزاد شیوایی هستم و به دلیل بچه بازی، دیگر برای ازدواج ایشان انتخابم نیستند.

مهرداد میرافضل
مهرداد میرافضل
پاسخ به  شهرزاد شیوایی
5 ماه قبل

با سلام و تقدیم نهایت احترام
من اعلام می‌دارم که نامزد قبلی سرکار خانم شهرزاد شیوایی هستم و به دلیل بچه بازی، دیگر برای ازدواج انتخابم ایشان نیستند.
چون معتقدم مصرف قرص نمی‌تواند بر روی حال درونی انسان تأثیر بگذارد و ایشان از قرص آرام بخش برای تحمل جبران جدایی از بنده در سال ۱۴۰۰ استفاده کرده و همچنین از تأیید پدرشان که پزشک عمومی نیز هستند برخوردار بودند، نتوانستم که این موضوع مصرف قرص‌های زیادی را که عموما برای خودکشی مصرف می‌شوند، از ایشان سلب کنم.

آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط مهرداد میرافضل
خانم فتحی
خانم فتحی
3 سال قبل

جایگزین پنتو کسی فیلین چه میتوان خورد

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  خانم فتحی
3 سال قبل

جایگزین پنتوکسی فیلین برای چه بیماری ای؟

شایانی
شایانی
پاسخ به  دکتر ارمین محمدی لیر
2 سال قبل

سلام پنتوکسی فلین رو داروخانه ها ندارن دیابتی هستم برای دفع پروتئین کلیم استفاده می کنم جایگزینی داره

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  شایانی
2 سال قبل

سلام جایگزینش رو باید پزشکتون معرفی کنه.

معصومه نظری
معصومه نظری
3 سال قبل

سلام من ۴ ماهه پنتوکسی فیلین مصرف میکنم بخاطر لخته شدن خونم دکترم این دارو رو تجویز کردن همراه با وارفارین که ۶ ماه باید مصرف کنم با خوردن این قرص لب وزبان وصورتم بشدت ورم میکنه به دکترم دسترسی ندارم سوالم اینه که باید قرصو قطع کنم ؟

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  معصومه نظری
3 سال قبل

بله دارو باید قطع شه و باید با پزشکتون یا پزشکی با تخصص مشابه صحبت کنید در اسرع وقت

دکمه بازگشت به بالا